Jag har ganska nyligen köpt en villa från 1974. Den värms idag upp med direktverkande el. Under nästa vecka börjar dock en konvertering, bergvärme ska installeras och vattenburen värme installeras.

Dock är mycket av husets ytskikt, om inte 70-tal, i vart fall 80- och 90-tal. Dessa kommer vi vilja göra i ordning allt eftersom.

Min fundering är därför om det är idé att be VVS-firman att sätta en kulventil (eller annan ventil) på röret in till varje radiator. Stammarna kommer få i källare och sedan uppstick till våningarna ovanför. Min tanke är att man då kan stänga av just den radiatorn och ta bort den medan man gör om rummet.

Men jag är ingen VVS:are så min tanke kan vara helt fel. Någon som kan hjälpa mig att tänka.
 
Ska du installera element allteftersom eller direkt, att ta bort element går bra, det går att sätta en ventil på stammen ut och stänga där, sen vid borttag av ett så pluggas rören ovan golv och öppna ventiler så fungerar alla andra. Det som kan behövas är att tömma det som ska tas bort, att ha ventiler ( 2 st ) för varje element är lite överkurs.
 
Tack! Alla element installeras nu direkt. Men då ska jag be installatören om något sådant. Vill ju varken stänga av värmen eller ha kvar de gamla tapeterna. Skönt att det verkar gå att lösa relativt smidigt i alla fall
 
Sätts koppel in med elementen så finns det avstängning i dom som gör att elementet kan tas bort utan att man behöver tappa ner mer än det vattnet som finns i elementet. Men för den delen kan ju några kulventiler på väl valda platser vara bra om man ev måste dra om något i framtiden
 
  • Radiatorventil med termostat och justerbart avstängningsbart koppel för enkel borttagning av element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.