Hej,
Vi lägger tegelpannor (Monier Vittinge T11) och deras produkter för taksäkerhet.
Ränndals- och vindskiveplåt köpte vi från Lindab (Monier hade inte detta) och kulörerna skiljer sig åt.
Monier använder S4550-Y60R medans Lindab använder S4550-Y70R, detta ser inte grannt (fint) ut.

Det var kanske lite naivt att tro att benämningen "tegelröd" skulle ha samma kod oavsett tillverkare.

Vi står nu inför lite olika val, helst vill vi få tag på plåt med Y60R så det matchar Moniers produkter, men det verkar vara svårt att hitta just den. Någon som har bra förslag på vart man hittar den kulören?
Jag kan ju nämna att vi har varit och pratat med ett par plåtslagerier, de köper sina plåtar från Areco, Bevego och Lindab själva, dessa har vi ringt och pratat med men de har inte Y60R.

Y70R blir för röd mot tegelpannorna, för er som inte vet hur den ser ut :)

Sen undrade jag också om någon vet vilken kulör Östbergs takfläkt TKC 400 EC har, hittar inte den informationen på deras hemsida eller i databladen. Om svaren uteblir så ringer jag dom imorgon.
 
Jag har svårt att tro att kulören matchar 100% även om det skulle vara samma NCS-kod, speciellt eftersom det ena är plåt och det andra tegel.

Plåten kanske bleknar och blir mindre röd med tiden?
Annars kanske färgbutiken kan bryta en plåtfärg som matchar teglets kulör.
 
Absolut, så är det. Det är inte det som är problemet (egentligen). Problemet är att det skiljer ganska mycket på Y60R och Y70R.
Vi vill inte blanda dessa två kulörerna på taket. Efetrsom Y60R ligger ganska nära takpanornas mer orangea färg så vill vi använde alla plåtdetaljer i den kulören, inte Y70R.
 
finns egentligen bara 2 saker ni kan göra , lacka all plåt som ni skall använda till den färg ni har på taksäkerheten eller tvärtom .

Sälj moniers taksäkerhet på blocket och köp ny på Lindab så får ni samma kulör
 
Lutar åt det första, var på bevego och areco imorse men de hade inte rätt kulörer.
Allcoating hade en bra lackerad plåt som hette flexcoat.
Lite dyr men det verkar vara det alternativet som väljs.

Vill gärna inte plocka ner pannor för att ta ner taksäkerheten plus att vi gillar den kulören bättre mot pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.