Det är aktuellt med fönsterbyte på ett 70-tals hus. Fönstren och ytterdörrarna är nu bruna både invändigt och utvändigt. Det är en ganska mörkbrun färg. Hur hade ni tänkt angående färgsättningen av fönstren? De nya fönstren är träfönster som är aluminiumbeklädda utvändigt.



1. Brun kulör utvändigt och invändigt. För att behålla det tidstypiska.

2. Vit kulör utvändigt och invändigt. De flesta väljer vit kulör nu för tiden. Folk vill väl att det ska vara ljust.

3. Ljusbrun kulör utvändigt och invändigt. Som ett mellanting mellan alternativ 1 och 2.

4. Lämplig brun kulör utvändigt och vit kulör invändigt.

5. Annat.



Förutsättningarna är att alla alternativ kostar lika mycket.
 
S Stefan_E skrev:
Det är aktuellt med fönsterbyte på ett 70-tals hus. Fönstren och ytterdörrarna är nu bruna både invändigt och utvändigt. Det är en ganska mörkbrun färg. Hur hade ni tänkt angående färgsättningen av fönstren? De nya fönstren är träfönster som är aluminiumbeklädda utvändigt.



1. Brun kulör utvändigt och invändigt. För att behålla det tidstypiska.

2. Vit kulör utvändigt och invändigt. De flesta väljer vit kulör nu för tiden. Folk vill väl att det ska vara ljust.

3. Ljusbrun kulör utvändigt och invändigt. Som ett mellanting mellan alternativ 1 och 2.

4. Lämplig brun kulör utvändigt och vit kulör invändigt.

5. Annat.



Förutsättningarna är att alla alternativ kostar lika mycket.
Med mycket stor sannolikhet kommer det att se bäst ut med mörkbruna fönster utvändigt. Du har ingen bild? Särskilt om dörren är brun. Insidan är mer en smaksak och beror lite på hur inredningen ser ut och hur fönsterpartierna ser ut.
 
BirgitS
Om det är ett mexitegelhus så skulle jag välja alternativ 4.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Alternativ 4, jag har själv gjort så.

Färg och material på fasaden?
 
Alternativ 4 skulle jag gå på.

Vi har också mexitegel men då allt brunt på huset redan varit borta i 25 år så fortsatte vi på mörkgrått utvändigt och vitt invändigt. Våra gamla fönster såg dock ut att varit vita när huset byggdes.

Tänk gärna på att välja fönster som har samma stil som de gamla med tunna karmar och bågar. Det gör stor skillnad för helhetsintrycket och hur ljust det blir inne.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är ett radhusområde som ligger nära järnvägen så trafikverket bekostar fönsterbyte (Rw 43dB). En del radhusägare i området har bytt fönster och då väljs i princip alltid vita fönster. Från början var alla fönster och ytterdörrar bruna vad jag vet.


Huset är nyligen ommålat i den oranga kulören som syns på den sida av huset som har två våningar. Fotona togs innan allt var ommålat. Jag vill inte gärna måla om huset då det är nymålat. Den oranga kulören är original från då huset byggdes.


Invändigt är det delvis anpassat till den bruna färgen på fönstren. Det finns bruna taklister, fönsterbänkar och även bruna golvlister i vissa rum, men detta går ändå förhållandevis enkelt att ändra på.


Ytterdörrarna är också bruna invändigt, det går ju att måla dem i väntan på att de behöver bytas (de är från då huset byggdes). Fast ytterdörrar kan nog ha en annan kulör än fönstren, kulören upplevs nog annorlunda på en dörr och ett fönster.

Elitfönster Harmoni 2+1 och Skaala Beeta 2+1 uppfyller ljudkravet Rw 43dB. Skaalas fönster har smalare karmar men större karmdjup. Elitfönster Harmoni tvärt om. Elitfönster är lättare att hitta entreprenör till.
 
  • Tvåvåningsradhus med orange fasad och bruna fönster, grönska i förgrunden och en vit luftkonditioneringsenhet framför ingången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett radhus med gul fasad som syns med bruna ytterdörrar och äldre fönster. Trädgårdsmaterial och grönska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ändrar mig. Tycker inte om orange och brunt i kombination. Grannens vita fönster till vänster ser bättre ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.