Letar efter EKRK-kabel med en kulör som är neutralvit eller drar mot det gula hållet. Finns det? Verkar inte specas i något produktdatablad som jag har kikat på.

De metrar EKRK jag har fått installerat är tydligt blå, typ ”isblå”. Målar gärna in kabel över panel men undviker tapetsera över kabel och där hade en vitare kabel passat bra.
 
MultiMan
Låter lite märkligt. Satt upp minst 50 meter EKRK i huset från olika leverantörer, tror amokabel, Draka och Nexans. Ingen har jag upplevt som blåaktig.

Är inte EKRK utgången och det är EQRQ som gäller? Kanske det du fått och den är annorlunda pga annat material?

Spole med vit EKRK kabel (3G1,5mm², 25m) från Amokabel med etikett och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpt förra året tror jag.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Låter lite märkligt. Satt upp minst 50 meter EKRK i huset från olika leverantörer, tror amokabel, Draka och Nexans. Ingen har jag upplevt som blåaktig.

Är inte EKRK utgången och det är EQRQ som gäller? Kanske det du fått och den är annorlunda pga annat material?

[bild]

Köpt förra året tror jag.
Många plaster innehåller sk optiskt vitt vilket gör att de reagerar lite lustigt på olika ljus- kvaliteter. Att kabeln blir blåaktig är förmodligen för att den plockar upp ljus i uv-spektrat från exempelvis ett lysrör. Om man testar att belysa kabeln med en växtlampa så brukar man se effekten mkt tydligt.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
MultiMan
Bilden ovan är enbart dagsljus från solen, men genom moderna 3-glas energi.
 
Är det inte bäst att måla kablarna eller dra ner tapeten över dom? Då smälter dom ju in i rummets övriga kulörer oavsett vad det är för kabel.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Låter lite märkligt. Satt upp minst 50 meter EKRK i huset från olika leverantörer, tror amokabel, Draka och Nexans. Ingen har jag upplevt som blåaktig.

Är inte EKRK utgången och det är EQRQ som gäller? Kanske det du fått och den är annorlunda pga annat material?

[bild]

Köpt förra året tror jag.
Det är precis samma tillverkare/märke som på din bild och det är EKRK som sitter uppe hos mig.

Är EKRK utgången standard? Går det att spika EQRQ lika snyggt?

Det är säkert som ni nämnt att kulören upplevs olika beroende på färgval i rummet och vilken typ av belysning. Jag använder varmvitt glödljus så långt det är möjligt. Några varmvita halogen också men inte någon LED eller lysrör.
 
C
J JohanN03 skrev:
Är EKRK utgången standard? Går det att spika EQRQ lika snyggt?
EKRK är inte halogenfri och får därför inte längre användas i alla sammanhang. EQRQ är "samma" kabel med halogenfritt material i isolering och mantel.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Drakas heter QLO, vilket tog alldeles för lång tid för mig att förstå. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Drakas heter QLO, vilket tog alldeles för lång tid för mig att förstå. :rofl:
Det hade jag missat, får handla den vid tillfälle! :rofl:
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Drakas heter QLO, vilket tog alldeles för lång tid för mig att förstå. :rofl:
”Vår nya installationskabel är
vit som snö och kryper nästan osynligt utmed vita väggar, även i vinklar och vrår” Draka QLO is da shit alltså:D
 
Mikael_L
Det mesta elmaterialet har blivit lite vitare, mindre gult, de senaste 20 åren, det är naturligtvis för att trenden allmänt går mot mer vitt (och ljusgrått) utan gula inslag.
Ibland lanseras en ny, vitare serie, som t.ex. gamla anrika ELKO RS (fjällvit, RAL9010) som nu har kommit i en vit variant (renvit, RAL 9003) och dessa RAL-koder är väl närmast att översätta med
RAL9010 - NCS 0502-Y
och
RAL9003 - NCS S 0500-N

Men detta är alltså trenden hos inredare och folk i allmänhet, så det är mycket troligt att en kabeltillverkare passar på och gör sin kabel något vitare om de ändrar något i sin produkt.


useless useless skrev:
Är det inte bäst att måla kablarna eller dra ner tapeten över dom? Då smälter dom ju in i rummets övriga kulörer oavsett vad det är för kabel.
Jag brukar föredra att få klamra kabel innan målning, så den får målas in (fogas och målas in).
Men ska det bli tapet brukar jag rösta på att klamra kabel efteråt. Inget jag kräver på något vis, men övertapetserade kablar ser ibland lite trist ut. Men jag antar att det beror på både tapeten och målarens skicklighet hur bra eller dåligt det blir.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.