Hej på er!

Kan direkt varna att jag är glad amatör men att jag ändå känner till grundregeln att om man måste fråga om el ska man nog överväga att anlita proffs:)

Hursomhelst. Jag har plockat bort ett element för att göra plats för en frysbox i stället. Strömmen till elementet kommer ur en sk kulodosa.

Jag tänker bara klipp av sladden som går ur dosan och sätta på ett uttag - det är väl lugnt? Först hade jag tänkt ta bort dosan helt men det visade sig ju att det gömde sig en fjärde sladd i den som ställde till det lite för mig.

Tacksam för hjälp!

IMG_20160503_121439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Har det suttit ett element där tidigare finns risken att det är 400V, dvs du har två faser och ingen nolla. Då behöver du koppla om i andra änden, dvs du sätter den blåa till nolla innan du kopplar dit ett eluttag.

Den fjärde sladden är biledaren och brukar anslutas till jord i matande ände. För att avsluta den kan du isolera den och sätta den på X i vägguttaget. Klipp den inte om du någon gång vill gå vidare från uttaget.

Kan vara bra att tillägga att det är behörighetskrävande...
 
Redigerat:
frlise skrev:
Hej!
Har det suttit ett element där tidigare finns risken att det är 400V, dvs du har två faser och ingen nolla. Då behöver du koppla om i andra änden, dvs du sätter den blåa till nolla innan du kopplar dit ett eluttag.

Den fjärde sladden är biledaren och brukar anslutas till jord i matande ände.
Ahaa. Elementet är på 300W och 380V ser jag nu... Nä fan, nu blir det för komplicerat för mig:surprised: Jag skruvar ur kablarna och sätter tillbaka locket så får en elektrikare kolla på det där nån gång (det finns ändå ett uttag ett par meter bort).

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Varsågod, det är nog en idé att anlita en elektriker om du vill sätta ett eluttag där då man antagligen behöver ändra i centralen eller i en kopplingsdosa.

Ser att den övre kabeln verkar vara en anslutningskabel (RKK). En sådan är inte lämplig för fast anslutning och behöver desutom vara dragavlastad. Kan vara bra att tänka på så man väljer rätt kabel i framtiden.
 
  • Gilla
David Andersson och 1 till
  • Laddar…
Det är nog enklare att dra vidare från befintligt uttag. Då hamnar matningen i rätt del av centralen. Det kan lätt bli missförstånd när.vägguttag matas från "elvärmercentralen".
Någon hempulare kan tro att alla vägguttag är spänningslösa när kraft/ belysning centralen är avstängd.

Ledningen kan även ingå i en kedja av flera 380 -400V element. I ett sådant läge är det olämpligt och svårt att blanda in 230v vägguttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
frlise skrev:
Ser att den övre kabeln verkar vara en anslutningskabel (RKK). En sådan är inte lämplig för fast anslutning och behöver desutom vara dragavlastad. Kan vara bra att tänka på så man väljer rätt kabel i framtiden.
Jag skulle anta att det är anslutningskabeln till elradiatorn. Den är visst lämplig för fast anslutning, dock ska den dragavlastas korrekt. Fast förläggning är däremot ej tillåtet (vilket jag förmodar var det du menade). :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle anta att det är anslutningskabeln till elradiatorn. Den är visst lämplig för fast anslutning, dock ska den dragavlastas korrekt. Fast förläggning är däremot ej tillåtet (vilket jag förmodar var det du menade). :)

//Patrik
Självklart var det så jag menade:)
Ville bara påpeka detta med kabelval då jag fick uppfattningen att TS skulle använda den gamla anslutningskabeln till sitt nya VU.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.