Kanske en fråga för byggnadsvårdare men testar först i denna kategori. Jag ska renovera ett rum och försöka återställa lite av dess forna glans. Det är utanpåliggande elinstallation som jag vill få omdragen och göras snyggare.

Kabeln får spikas efter taklist och i ett av hörnen vill jag ha ner kabel till ett vägguttag.

Det är så draget idag och kabeln förgrenas med en Elko kulodosa. Detta är dock inte speciellt vackert gjort. Se bild.

Nu vill jag få arbetet gjort med Ifös porslinsdosor och kabel fäst med lettiklammer så det blir lite mer smäckert intryck.

Hur förgrenar man kabeln snyggast i hörnet? Var bör man placera kulodosan? Ska man placera dosan en bit från hörnet på väggen så att man får en fin radie på kulokabeln i hörnet?
 
  • Elkablar som förgrenas i en vit Elko kulodosa vid ett hörn av vitmålade väggar och taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hej!

Kul med kulo! Jag letade upp lite bilder från några installationer som jag gjort genom åren, dock inte de bästa exemplen.
De tre sista bilderna är en nyinstallation på de gamla placeringarna som kom fram när masoniten som satt på väggarna revs ner.
Generellt så borrar man in de runda dosorna cirka 2/5 delar i taklisterna (delen ovanför kabelinföringarna på sidorna ska vara i taklisten).
Dosan behöver placeras en bit ifrån hörnet så det går att böja in kabeln från sidan in i den och sedan får den kabeln som går neråt böjas i en snygg dubbelbock och föras in i nedre kabelhålet.

På de bifogade bilderna är det kabelgenomförningar i bakänden på dosorna också därav lite underliga placeringar.

Nyinstallation av rund dosa i taket ovanför kakelvägg med synliga kabelgenomföringar och en spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallation av rund elektrisk dosa i taklist med kabelinföringar, mot en bakgrund av delvis bortriven masonitvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallation av elektrisk dosa och kabel i gammalt rum med synlig kabelgenomföring längs taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av elektriska dosor och kablar längs väggen och taklist i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Hej!

Kul med kulo! Jag letade upp lite bilder från några installationer som jag gjort genom åren, dock inte de bästa exemplen.
De tre sista bilderna är en nyinstallation på de gamla placeringarna som kom fram när masoniten som satt på väggarna revs ner.
Generellt så borrar man in de runda dosorna cirka 2/5 delar i taklisterna (delen ovanför kabelinföringarna på sidorna ska vara i taklisten).
Dosan behöver placeras en bit ifrån hörnet så det går att böja in kabeln från sidan in i den och sedan får den kabeln som går neråt böjas i en snygg dubbelbock och föras in i nedre kabelhålet.

På de bifogade bilderna är det kabelgenomförningar i bakänden på dosorna också därav lite underliga placeringar.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Inga stilpoäng för dessa kabeldrragningar. Varför ändra kabelns färdriktning mitt på väggen istället för i någon ände?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inga stilpoäng för dessa kabeldrragningar. Varför ändra kabelns färdriktning mitt på väggen istället för i någon ände?
Som jag skrev är de tre sista bilderna återställning av original installation, kabel och dosor är placerade på de ursprungliga platserna och t.o.m. spikade och skruvade i orginal hålen. De udda placeringarna är orsakade av att de även nyttjat dosorna för kabelgenomförningar genom väggarna. Att kabeln ändrar riktning på väggen orsakas av att orginalinstallatören valt att gå i rillorna på pärlsponten.
Jag hade inte planerat en installation på det sättet om det varit frågan om en helt ny sådan. Men nu ville ägaren ha det som det varit från början, dock var det fotogenlampa från original där....
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Mitt hjärta klappar lite extra för snygga EKRK-installationer och jag har förstått att det bland elektriker finns en spridd bild vad som är OK i detta, där några tycker porslinsdosorna inte är bra nog.

Som jag förstår är både nytillverkade kuloporslinsdosor och återvunna "S-märkta" strömbrytare OK att använda, medan uttagen idag bör vara petskyddade.

Jag saknar stort de gamla klammorna med en lång skruv och en metallklamma. Vi har putsade träväggar och letti har jag inte fått att funka varken med plastplugg eller den med längre hals (som fortfarande inte är lång nog för att nå in i träet).

Map placering av kulodosan så verkar de på våra befintliga installationer ofta vara så att den sitter precis ovanför dörrens brytare, då för att kunna ha en matande kabel, en kabel ned till brytare och en som går ut i taket. Även så går ofta det vidare med en kort kabel till andra sidan väggen där oftast en kulodosa sitter på samma sätt och antingen går till en strömbrytare eller till ett utanpåliggande uttag där då kabeln kan följa utmed dörrfodret (både till strömbrytare och uttag) genom att gå rakt ned från dosan och sen följa fodret. Jag har i princip aldrig sett en dosa sitta precis i hörnet, dock kan de sitta en liten bit in i några fall där elen från ett annat rum länkas vidare via dosan (kabeln går genom väggen). Men vårt hus har fått infälld el på 40-talet i vissa rum, så det var en blandning mellan kulo och infällt när vi tog över.
 
Jag håller med om bilderna ovan, jag hade föredragit att dosan satt så att kabeln kunde gå rakt ned och utmed fodret. Görs det konsekvent vid fönster och dörrar så hamnar uttagen vettigt till och kabeln går att dra snyggt och rakt mot fodret. Att låta kulo korsa varandra är inte så snyggt och borde gå att åtgärda med lite planering. Själva klamningen och att kabeln går rakt ser dock bra ut, så tekniken verkar bra men planeringen lite sämre (nu var det på samma plats som förut så det är väl den som ersatte fotogenlampan man skulle prata med ;) ).
 
Det är ju betydligt lättare när man inte har något gammalt att förhålla sig till. Då kan man ju göra som på första bilden i mitt första inlägg.
Håller helt med om att kabeln helst ska gå rakt och följa foder och dylikt och ej korsa någon annan kabel, dock är det tyvärr inte alltid verkligheten vill som tanken önskar... :cry:

Putsade väggar är ju inte kul, även om man har trälister att spika på. I en del fall får man känslan av att de spikade upp lister och foder innan de putsade väggarna.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Det är ju betydligt lättare när man inte har något gammalt att förhålla sig till. Då kan man ju göra som på första bilden i mitt första inlägg.
Håller helt med om att kabeln helst ska gå rakt och följa foder och dylikt och ej korsa någon annan kabel, dock är det tyvärr inte alltid verkligheten vill som tanken önskar... :cry:

Putsade väggar är ju inte kul, även om man har trälister att spika på. I en del fall får man känslan av att de spikade upp lister och foder innan de putade väggarna.
Sett till det som fanns att tillgå då huset byggdes så var puts bra, alternativet var väl pappspänt (eller lerklinat som väl kan jämställas med puts). Här har de putsat först och satt lister sen, det ser man tydligt när man river i det. Resultatet är väggar som är nästan lika släta som moderna gipsväggar. Men ur aspekten spika kulo så är puts jobbig. Men det fanns ingen el när vårt hus byggdes. Och kulon spikades inte utan skruvades med metallklammer och väldigt smala och långa kullriga spårskruv och utmed foder mm. Resultatet tycker jag är "snyggt" även om jag ärligt nog tycker att en infälld installation är mer diskret - och eftersom det historiskt korrekta är ingen el alls men vi ändå har ett hem vi lever i med datorer, TV, moderna möbler mm så är mitt krav att när det är utanpåliggande ska det vara snyggt draget och inte hängiga mjuka tjocka kablar spikat med plastklammer och elefantstora fyrkantiga plastdosor. Det är för stort jobb att fälla in allt. Jag störs inte av en snyggt gjord kuloinstallation utan kan faktiskt tycka den "passar in" i ett gammalt hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.