Har tagit bort en stor buske som stått intill husgrunden. Tänkte gräva ur och lägga kullersten istället för som idag en tom rabatt.
Men först tänkte jag gräva ur matjorden (och lite till ca 20 cm) och fylla upp med.. ja med vad?
Vad fyller man upp med så att både husgrunden mår bra och kullerstenen ligger kvar?
Kommer inte gå på kullerstenen.
Väldigt tacksam för utförliga beskrivningar från nån med erfarenhet.
 
Jag gjorde så här med "kattskallarna"
grävde ur som du säger
la en markduk i botten
fyllde med sand och la stenarna i den
mera sand så stenarna ligger fast
Har funkat bra nu o många år, det lilla ogräs som kommer är lätt at dra upp.
 
Du bör nog inte fylla med sand då det inte är kappilärbrytande.

Snarare så här
- Markduk
- Makadam
- Markduk (mellanlager så att flisen och makadamen inte blandas)
- Flis (finare en makadam) att sätta kullerstenen i
 
Ok tack för svaren.
vilken storlek är lämplig på makadamen och flis?
 
4-8 och 8-16/16-32. 16-32 är billigare och tyngre att hålla på med. skippa duken, helt onödigt. Folk på detta forum älskar duken och dupont älskar dem.
 
En fråga till på detta... Tänkte du rama in det hela med ngn rad med kantsten mellan kullersten och gräs?
 
jag har lagt kullersten åt kunder direkt mot gräsyta och det blir inte fult.
Kantsten är mycket jobb och blir fult om man inte dels är ohyggligt noggrann och dels vet vad man sysslar med. Men jag skall inte skrämmas, sätter man sig in i hur det skall utföras och inte hastar så kan väl vem som helst sätta kantsten.

Appropå markduken, skit i den som separerar flis och makadam. Duken i botten och på kanten skall du ha. Ursäkta luddet.
 
Inramning behövs inte då det är plattor runt om på uppfarten där jag ska lägga kullerstenen.

Ok så först gräva ur ca 20 cm.
markduk
fyll med makadam 16/32
toppa med flis
i med kullerstenen
på med fogsand

Tror ni inte det finns risk att flisen och fogsand kommer sköljas ner i makadamen?
 
Men du skulle ju inte använda fogsand, du skulle ha flis att sätta stenen i och samma flis att foga med. Fogsanden var ju boven du ville eliminera.
Jag har fogat kullersten med flis flera gånger, det blir jättesnyggt.
 
Foga med flis i storleksordning 4-8? Det låter som en annorlunda idé.
Har aldrig sett det tidigare.
Ska se om jag hittar nån bild.
 
Jag har gjort det många gånger och det blir jättesnyggt. När det blir dags för mig att lägga mina egna kullerstenar så kommer jag att använda flis där också.
Det blir lite gråare än vanligt.
 
Går lika bra o sätta det i 0-8. Och vill du slippa ogräs o mojs så foga med bruk istället. Sen tar du en spann vann och en pensel och "penslar" rent stenen efter fogning. Redigt grant!
 
I
Får du kullersten kant i kant mot gräs på något ställe, se då för 17 till att sätta kantstenar (storgatsten alt. btg.sten) där. Annars får du problem när du sen ska klippa gräs. Gräsklipparens hjul 'haltar' på kullerstenen och kniven kan slå i stenen. Kantstenen ska ligga i samma höjd som jorden för nyanlagd gräsmatta.
_________________
Byggaren
 
  • Gilla
Freelin
  • Laddar…
Jag har sett många fula exempel på kullersten fogad med bruk och tyvärr inga snygga exempel. Har fått gå och rätta till besiktningsanmärkningar där en driftig verkare har kläckt ideen att kullerstenen skall fogas med bruk och det ser värre ut än skit efter ett år eller två.
Gör rätt så blir det och förblir snyggt.
 
P
Tänkte sammanfatta och höra ifall någon protesterar. Vi ska just till att börja med kullersten ( eg. naturlig sten plockat från trädgård och kringliggande åkrar) runt huskanten.

Gräva ut 20 cm
På med markduk
Makadam 16/32
Flis 4/8
kullersten
täta/foga med mer flis

allt i lutning från huset.

Kan tilläggas att huset är dränerat och gräven man bort de där första 20 cm så kommer man till makadam. Dock finns ingen markduk idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.