Hej
Jag håller på att laga en gammal bandsåg och hamnat i att byta ut 2 kullager på ett av hjulen.
Beteckningen på lagret är 6202 Z. Z betyder vad jag förstår att den har 1 plåttätning på en sida.
Kan man byta mot 6202 ZZ som är lika stort men har plåttätning på två sidor?
ELLER
6202 RS som har 2 gummitätningar?
Tänkte beställa på nätet tillsammans med lite andra saker och där jag hittar de andra prylarna finns inte 6202 Z som är originallagret.
Tacksam för hjälp.

/LOB
 
K
Köp med dubbla plåttätningar och plocka bort på ena sidan.
 
Redigerat:
K KjellTimell skrev:
Köp med dubbla plåttätningar och plocka bort på ena sidan.
ja så kan man göra förstås. Antar man får vara lite försiktig när man lossar tätningen.

tack

/LOB
 
Ingen fara att köra med helkapslat lager.. är större risk att du förstör lagret när du försöker ta bort tätningen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
L lob skrev:
Hej
Jag håller på att laga en gammal bandsåg och hamnat i att byta ut 2 kullager på ett av hjulen.
Beteckningen på lagret är 6202 Z. Z betyder vad jag förstår att den har 1 plåttätning på en sida.
Kan man byta mot 6202 ZZ som är lika stort men har plåttätning på två sidor?
ELLER
6202 RS som har 2 gummitätningar?
Tänkte beställa på nätet tillsammans med lite andra saker och där jag hittar de andra prylarna finns inte 6202 Z som är originallagret.
Tacksam för hjälp.

/LOB
https://www.remlagret.se/products/6202-z-skf-15x35x11-kullager?
 
Lagren är smorda så de ska klara sin livsvängd men tar du bort en tätning så kan det komma in smuts beroende på konstruktionen av sågen.
Antar att det i detta fallet sitter lager med tätning endast utåt och man haft fett mellan men med dagens lager behövs inte det.
Själv skulle jag välja 6202 ZZ i detta fallet.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
galento
Hur gick det med lagerbytet ? Håller på med en Delco Remy 10 DN generator,
troligen från -65. Satt ett lager som var öppet på båda sidor och istället hade
täckbrickor över. Nu fick det bli ett 6203 2RS1 vid remskivan.

En öppen Delco Remy 10 DN-generator med ett nytt 6203 2RS1 lager installerat nära remskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tätning på en sida har man oftast för att kunna smörja från andra sidan. Jag brukar köpa tvåsidigt tätade och plocka bort tätningen från ena sidan med en liten flat skruvmejsel. Permanentsmorda lager är ingen höjdare i snickerimaskiner förutom i elmotorer där man inte vill ha in smörja i lindningarna.
 
P-plats P-plats skrev:
Lagren är smorda så de ska klara sin livsvängd men tar du bort en tätning så kan det komma in smuts beroende på konstruktionen av sågen.
Antar att det i detta fallet sitter lager med tätning endast utåt och man haft fett mellan men med dagens lager behövs inte det.
Själv skulle jag välja 6202 ZZ i detta fallet.
Är de bättre än RS? I vilket hänseende då?
 
galento
H Hybro skrev:
Är de bättre än RS? I vilket hänseende då?
Det vi fick höra av kullagersäljarna var att z lager med ståltätning klarar lite tuffare miljöer.
 
Hur många har behövt byta samma lager flera gånger?
Det brukar blir rätt så länge det inte är ett öppet lager.
/W
 
Det händer ibland att ett lager har tillverkningsfel eller skadas vid monteringen. Inte ofta men det har hänt mig någon gång. Sedan finns det lager som måste bytas emellanåt. På en del ställen håller de inte mer än 5-10 år.

Jag brukar försöka ordna smörjning till alla lager där det går. Utom i elmotorer. Det blir dyrt och arbetsdrygt i längden att hålla på och byta permanentsmorda lager jämfört med att smörja emellanåt och byta lager mer sällan.
 
Är det lätt att byta lager hade jag tagit förfyllda lager med dubbla tätningar

Är det krångligt att byta lager hade jag gjort så som det var konstruerat från början. Man fyller på fett "mellan lagren" och trycker då ut smutsen genom de enkeltätade lagrena och får på så sätt bättre livslängd på grejerna. Spån och kåda har en förmåga att ta sig in överallt och bildar hårda avlagringar som sabbar lagrens livslängd.

Edit: jävla autocorrect 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.