Hittade några roliga(?) kopior från AMA som Lisa kopierade på biblioteket för ett år sedan, när vi gick igenom papper för deklarationen idag.

Text ur kapitlet "Apparater, ledningar mm..."

"Kar skall ha vit kulör"

"Föreskriven front och gavelplåt skall vara ytbehandlade och ha kulör lika kar"

Liknande gäller för Duschkar, badkar och inbyggda badkar. Det verkar som om det är mer liberalt med tvättställ.

Betyder detta att det finns en massa fuskbyggare därute med färgade badkar och duschkar som inte följer AMA? :surprised: Kan det vara dags att sätta stil-Stasi på dem? Det kanske finns underlag för ett nytt departement? Kanske dags för en fight mellan kommunerna om var det departementet ska sitta. ;D

mvh
David (som nog måste be om uppskov med deklarationen pga dålig koncentration)
 
AMA är ju en hjälp att skriva beskrivningar, d.v.s. man kan i en byggbeskrivning hänvisa till tillämpliga delar med eller utan ändringar. Det är ingen regelsamling som man utan vidare ska följa. Om nio av tio badkar är vita så är det enklast att ha det så i AMAn, då behöver man enbart hänvisa till den rubriken i 90 procent av beskrivningarna medan man får lägga till lite text också i dom sista tio procenten.
 
Då gäller det o inte lägga fel färg på kaklet för inbyggda badkar då :)
 
Oj då har vi ett felaktigt badrum och en felaktig gästtoa hemma... ;)

Allvarligt talat, bode inte färgadt porslin i badrum bli modernt snart? Börjar faktiskt vänja mig vid blå toa och blått handfat, så jag funderar på att ha det kvar då vi så småningom renoverar, för det är rätt fräscht ändå. tänkte dock byta ut kranar och toalocket. Bidden tänkte jag däremot göra mig av med... Kan man polera upp gammalt sanitetsporslin på något vis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.