Totalrenovering av badrum, relativt litet (2x1.7 m). Ena väggen (den där vi planerar toaletten) består delvis av snedtak.

Själva layouten tror jag inte finns så mycket alternativ med, men tänkte passa på och få in lite coola grejer när man ändå är igång. Det som vi har planerat:
  • Vägghängd toalett
  • Allt annat vägghängt också
  • inbyggd radio (bilstereo + "marinhögtalare")
  • golvvärme
  • fuktstyrd fläkt
  • dusch med dörrar som går att stänga "inåt" också (och öppna undertill, har jag förstått ska vara bra).

Någon som har några andra förslag?
 
Tvättnedkast!



Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
T
te96usn skrev:
Tvättnedkast!



Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
Lite svårt att genomföra om man bor i lägenhet:rolleyes:
 
Skippa bilstereon
 
Niklas_x skrev:
  • inbyggd radio (bilstereo + "marinhögtalare")
  • dusch med dörrar som går att stänga "inåt" också (och öppna undertill, har jag förstått ska vara bra).

Någon som har några andra förslag?
Jag kommer montera en hållare för surfplatta i vårt nya badrum och sedan ha antingen en liten förstärkare inbyggd i ett skåp någonstans, eller högtalare med inbyggda förstärkare (jag har inte letat högtalare ännu.)

Det ska även monteras upp en LCD-tv kopplad till surfplattan.

Surfplattan kommer sedan användas till att köra mp3:surprised:r, video eller webbradio på.

Duschen kommer jag bygga så vi slipper ha dushdraperi/dörrar, det är rätt vanligt på hotell, och det är helt underbart att bara gå rakt in i duschen utan dörrar/draperier i vägen :)
 
te96usn skrev:
Tvättnedkast!
tank77 skrev:
Lite svårt att genomföra om man bor i lägenhet
Eller om övrig planlösning inte tillåter, som i vårt fall. Men kul idé!

raveper skrev:
Skippa bilstereon
Förtydliga!

Just "bilstereo" eller hela radio-idén?
Om vi antar att du menar att just bilstereo kan ge lite white-trash-vibbar:
Jag vill ha möjlighet att både köra radio, och egen musik.
Att koppla in telefon känns lite bökigt och inte så trevligt i blöt miljö. Fjärrkontroll (med repeater eller vad det kan heta) till musikspelare i närliggande rum är inte speciellt vettigt, då "närliggande rum" betyder klädkammare. Effekten blir att vi inte kommer se om den är på. Bara T-Amp gör ju att vi inte kan byta heller, dvs samma problem.

Min tanke är att antingen skaffa en relativt diskret historia med sd + radio och sätta den i utbyggnaden för toaletten, eller köpa vad som helst och ge den lite utrymme i ett badrumsskåp.

sommarstrom skrev:
Jag lade in den här typen av handdukstorkare i mitt lilla badrum, mycket nöjd.
[länk]
Grym. Lite dyr, men i sammanhanget är det nog värt det.

Daniel78 skrev:
Jag kommer montera en hållare för surfplatta i vårt nya badrum och sedan ha antingen en liten förstärkare inbyggd i ett skåp någonstans, eller högtalare med inbyggda förstärkare (jag har inte letat högtalare ännu.)

Det ska även monteras upp en LCD-tv kopplad till surfplattan.

Surfplattan kommer sedan användas till att köra mp3r, video eller webbradio på.
Bra idé. Problemet för oss blir att jag dels är surfplattemotståndare, och därmed inte har någon, och dels tror jag inte att det finns ett lämpligt ställe att sätta den för att visa video. Webbradio är ju iofs jävligt smart.

Daniel78 skrev:
Duschen kommer jag bygga så vi slipper ha dushdraperi/dörrar, det är rätt vanligt på hotell, och det är helt underbart att bara gå rakt in i duschen utan dörrar/draperier i vägen
Bara en extra innervägg egentligen då? (Alt. glasblock?)
Tål att tänkas på.
 
Niklas_x skrev:
Bra idé. Problemet för oss blir att jag dels är surfplattemotståndare, och därmed inte har någon, och dels tror jag inte att det finns ett lämpligt ställe att sätta den för att visa video. Webbradio är ju iofs jävligt smart.

Bara en extra innervägg egentligen då? (Alt. glasblock?)
Tål att tänkas på.
Angående surfplatta så duger det bra med en liten 7-8":are från Ica Maxi för 599:- eller liknande.
Vi har ett par sådana och dom fungerar fintfint för både video och webbradio.
Vi kommer dock inte ha den monterad så man tittar på själva surfplattan vid video-visning utan
det kommer jag montera en LCD-tv till (kopplat till hdmi´n på surfplattan)

Vad det blir för typ av vägg har jag inte bestämt ännu, men antingen blir det en vägg av glasblock, eller bara en glasskiva.
 
liten billig surfplatta med typ youtube, spotify, webradio som "tune in radio" eller app för film/musik via NAS/DLNA så kan man ju få upp vad man vill, Med en app som t.ex. Magine kan du ju även få TV, live TV via svtplay funkar jju också. Det blir ju en alltiettmaskin. Koppla ett par högtalare med bluetooth om du vill ha ordentligt ljud. Kräver ju inte mer än att man har fram ström till högtalare och ladda plattan men annars ingen installation
 
Fan ingen dum idé alltså. Kanske ska börja tänka i de banorna ändå. Med laddningskabel konstant istoppad då, och så infällda högtalare.

Men fukt i kombination med surfplatta - inte självklart?
Kan ju knappast ha någon skyddsplatta framför?

Även om man har en fuktstyrd fläkt, så är det ju ändå ganska fuktigt under en varm och ångande dusch?
 
Tänk på att vägghängd wc bygger ut från väggen - får det plats på den lilla ytan?
 
Duschbadkar, typ Svedbergs Z150 eller Z170, istället för dusch. Funkar jättebra att duscha i men går också bra att bada i. Vi har ett Z150 och är nöjda.

Nattljus, typ elko nattljus, så man slipper tända upp om man behöver gå på muggen på natten.Fläkt = fresh intellivent, inte pax. Jag har båda, intelliventen är flera klasser bättre.

Vill du ha musik, kör med ett osynligt system typ elko living system. Infälld bilstereo känns lite för mycket ungkarlslya för min smak.

Rejält med eluttag så att hårfön och tandborstladdare kan stå konstant inkopplade.

Om du inte har egen tvättstuga, fundera på att sätta in ifös handfat som har plats för en tvättmaskin under. Det borde gå in en kombinerad TM/TT där. Alt gör plats för en Candy 33 cm tvättmaskin.

Lång duschslang så att du kan spola av badrummet med duschslangen.

Se till att det finns plats för sånt man behöver ha/förvara i ett badrum. T.ex. en sophink, potta, extra dasspappersrullar, 20000 olika flaskor och burkar, hårsnoddar och hårspännen etc.

Se till att komma överens om en schampoosort och en duschkräm som hela familjen använder = färre flaskor. Snåljåpen fyller på den tomflaskan med det dyra frisörschampoot med lågprisschampoo på dunk från biltema/överskottsbolaget.

Två dasspappershållare med olika sorters papper för valfrihetens skull. Ett mjukt och skönt och ett hårt och rivigt.

(Nej jag jobbar inte på elko men har kollat på deras grejor en massa eftersom vi kör elko hemma.)
 
Ett dyrt alternativ av surfplatta är Sony Xperia Z tablet eller vad den nu heter, vattentät, perfekt när du sitter å surfar i duschen.
 
Awesome. Varför har jag ens försökt planera själv?:D

Jäderberg skrev:
Tänk på att vägghängd wc bygger ut från väggen - får det plats på den lilla ytan?
Bra tanke. Med tanke på hur avstånden ser ut idag så tror jag inte det ska vara några problem. Det sitter en bidé som vi dumpar, och även om vi får det lite trängre "framåt" så tror jag vi kan lösa det genom att flytta runt saker på ett genomtänkt sätt.

pelpet skrev:
Duschbadkar, typ Svedbergs Z150 eller Z170, istället för dusch. Funkar jättebra att duscha i men går också bra att bada i. Vi har ett Z150 och är nöjda.
Kommer förmodligen om några år fixa ett lite större badrum i källaren där vi i början bara kommer ha tvättstuga, så där sätter vi in badkar, bubbel or otherwise.

pelpet skrev:
Nattljus, typ elko nattljus, så man slipper tända upp om man behöver gå på muggen på natten.
Grym idé. Här blir det Schneider Exxact, så vi får se om det finns något där.

pelpet skrev:
Fläkt = fresh intellivent, inte pax. Jag har båda, intelliventen är flera klasser bättre.
Ska läggas på minnet. Elektriker bryr sig inte?

pelpet skrev:
Vill du ha musik, kör med ett osynligt system typ elko living system. Infälld bilstereo känns lite för mycket ungkarlslya för min smak.
Som sagt - vi kommer se till att det inte blir wt-varning. Väljer vi bilstereo eller liknande så är det stilfulla modeller, diskret och naturligt placerade.

pelpet skrev:
Lång duschslang så att du kan spola av badrummet med duschslangen.

Se till att det finns plats för sånt man behöver ha/förvara i ett badrum. T.ex. en sophink, potta, extra dasspappersrullar, 20000 olika flaskor och burkar, hårsnoddar och hårspännen etc.
Bra basidéer.

pelpet skrev:
Se till att komma överens om en schampoosort och en duschkräm som hela familjen använder = färre flaskor. Snåljåpen fyller på den tomflaskan med det dyra frisörschampoot med lågprisschampoo på dunk från biltema/överskottsbolaget.
Avseende detta är det jag som är kärringen, så det blir det inte. Enda heteromannen över 20 som har 3 olika schampoo, 2 olika balsam och 2 olika duschkrämer själv?

Dekker skrev:
Ett dyrt alternativ av surfplatta är Sony Xperia Z tablet eller vad den nu heter, vattentät, perfekt när du sitter å surfar i duschen.
"Dyrt" hade det varit om det hade kostat 2000... Det här förslaget är sjukt. :)
 
Elektrikern ska inte bry sig om vilken badrumsfläkt du vill ha. Om du är lite smart så köper du den själv nu innan. Du kan få en helt ny i kartong för ca 1000:- på tradera eller blocket. Om elektrikern levererar den kostar den 2000:-. Innan du väljer elektriker kan du fråga om det är något problem att koppla in egen fläkt, om det är problem så försök hitta en annan elektriker.

Jag gjorde misstaget att inte köpa in fläkt innan, och nu sitter jag mer en ful pax med IR-sensor som drar igång då man går in i badrummet. Däremot så lyckades jag köpa golvvärmetermostaten på tradera för drygt 300:-, 1875:- hade elektrikern velat ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.