C
Hur ska jag göra?
Jag har samma avstånd markerat på husväggen som mellan plintarna där stolpar skall monteras. Lika avstånd när jag kryssmäter så plintarna sattes på plats. Från dessa punkter på husväggen använde jag korslaser för att ta ut punkter högre upp på fasaden nu när jag fått upp bärlinan men då blir det fel när jag kryssmäter från plintarna upp till bärlinan. Sträckan på bärlinan blir 4 cm längre åt ena hållet.

Röda linjer stämmer perfekt men inte de gröna. Kan jag köra på punkterna jag tog ut på bärlinan med laser?

3D-modell av en träramkonstruktion med markerade distanser och laserlinjer för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kryssmätt mellan röd och grön linje på väggen? Är du säker på att väggen är helt rak, det kan ju vara väggen som skevar lite?
 
C
@fredrik.johansson Ja, jag kryssmätte mellan röd och grön linje. Väggen är förmodligen skev som du säger men jag vet inte vad jag ska göra i nuläget. Det är bara en "pergola" eller öpppen veranda så jag kanske kan använda mig av mätningen nedtill (röd) som är vinkelräta som jag även satt uppe på bärlinan med hjälp av laser.
Det var nu när jag skulle kontrollera, kryssmätte nerifrån stolpen och snett upp mot bärlinan på fasaden som det blev galet.

Det är enbart plintar och bärlina som är på plats än så länge.
 
Redigerat:
Spelar det någon roll? Ser det snett ut?
 
C
nino nino skrev:
Spelar det någon roll? Ser det snett ut?
Det kanske inte spelar någon roll alls. Jag har bara satt ned plintar och bärlina på fasaden men tror inte man kommer se att det är snett. Plintar/stolparna är ju vinkelräta mot fasadens nedre del däremot kanske det märks när jag bygger. Det kommer vara fler reglar som tak än vad som syns på bilden och de får väl mätas och kapas individuellt om det behövs.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.