G
Hur mäter man så att grunden blir rak.
Finns det någon bild så att man ser hur man mäter.
Tydligen går det inte att kryssmäta.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Kryssmäta gör man för att kontrollera att vinklarna är precis 90 grader. Hur menar du "rak"?
 
Tja, för att veta om grunden är rätvinklig kan du väl prova att ta längden*längden + bredden*bredden och sedan dra roten ur alltihop (pythagoras sats). Måttet skall då bli detsamma som det mått du mäter från hörn till hörn diagonalt över grunden om den är rektangulär. Klokare?

Lycka till
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
Mikael_L
Varför går det inte att kryssmäta? Det är ju annars det särklass enklaste.
Eller är det rakhet längs sidorna, eller på höjden du menar?
 
rakhet längs en sida tar man ju enklast med snöre längs sidan bara. Sen blir det lite krysmätning för att se till att vinklarna blir ok
 
G
Frågade en gubbe om att kryssmäta grunden så att den vart rak.
Det var han som sa att kryssmäta går inte.Grunden blir sned.Undrar om inte gubben var sned.
Om man ville ha grunden rak så mätte man på ett speciellt sätt.Sa han.
Man kryssmäter bilar mm så att det blir rakt om man tex håller på med en riktning.
 
Mikael_L
Han kan ha menat att det inte räcker med kryssmätning för att sidorna på grunden ska bli raka, och det stämmer ju. För sidornas rakhet (och höjd) används uppspänt murarsnöre eller ståltråd.

Spika upp ett ramverk en bit utanför grundens hörn (jag kommer inte ihåg vad det heter)
Spänn upp tråd som markerar grundens utsida (och ev höjd, men ge akt så inte tråden hänger ned för mycket). Kryssmät mot hörnen som dessa trådar bildar samt kontollera att längden på grundens sidor är den rätta, då kan inget bli fel.

Jag bifogar en bild som jag stal från thermisols grundbroschyr, vilken visar hur det ska gå till.
 
  • Grund-uts.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Tackar för bilden och förklaringen.Det var nog så han menade.
 
  • Gilla
Frilllan
  • Laddar…
I
Mikael L: Det heter profiler eller profilställning.


För att veta om ett hörn är i vinkel kan du använda 3,4,5 förfarandet. Dvs. Phytagoras sats i praktisk tillämpning. Mäter du 30 cm från ett hörn längs en sida och 40 cm från samma hörn längs motstående sida, ska diagonalen mellan ändpunkterna bli 50 cm. Men... så kort mätlängd innebär stor osäkerhet för långa sträckor, eftersom även ett litet mätfel får stort utslag. Då kan du välja en multipel. Säg att den är 10 (eller vad du vill). Då får du sträckorna 300, 400 och 500 cm och betydligt större mätnoggrannhet på om sidorna är vinkelräta mot varandra. De bildar alltså en oliksidig triangel med ett rätvinkligt hörn.

Allra störst noggrannhet får du om du mäter sidorna (så att de parallellt är lika långa) och sen diagonalerna på två håll som bilden visar. Då får du två oliksidiga trianglar. Dubbelkoll.

Och all mätning ska göras vågrätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han kan ha menat att det inte räcker med kryssmätning för att sidorna på grunden ska bli raka, och det stämmer ju. För sidornas rakhet (och höjd) används uppspänt murarsnöre eller ståltråd.

Spika upp ett ramverk en bit utanför grundens hörn (jag kommer inte ihåg vad det heter)
Spänn upp tråd som markerar grundens utsida (och ev höjd, men ge akt så inte tråden hänger ned för mycket). Kryssmät mot hörnen som dessa trådar bildar samt kontollera att längden på grundens sidor är den rätta, då kan inget bli fel.

Jag bifogar en bild som jag stal från thermisols grundbroschyr, vilken visar hur det ska gå till.
Mam kan ju kontrollera hörnet genom att mäta från hörnet (åt två håll) 60cm / 80 cm, mellan detta mått skall det vara 100cm, då är det i vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.