Hej alla

Håller på att bygga ut mitt 1 1/2 plans hus och håller förtillfället på med bjälklaget.
Har ganska långa spännvidder ca 4 m på 45 x 195 reglarna så tänkte krysskolva på mitten för att få det stadigt.

Men vilken dimension på virke är lämpligt till krysskolvarna, och ska dessa sitta ihop med varandra eller bara fästas i vardera ände i resp 45x195 regel?

Tacksam för tips.
 
Tack för svaret Byggaren

Men enligt det jag läst och sett så är kottlingar av samma dimension som bjälklaget inte lika bra / stadigt som krysskolvning därav gör jag det istället.

OK då köper jag lite finare virke och spikar dessa bara mot resp 195 regel i X mot ovankant resp underkant och inte i varandra !?
 
c_vette skrev:
Men enligt det jag läst och sett så är kottlingar av samma dimension som bjälklaget inte lika bra / stadigt som krysskolvning därav gör jag det istället.
:question
 
Redigerat:
Intressant fråga det här. Hur vanligt är det att bjälklaget INTE stagas upp, antingen med kottlingar eller annan metod? Gäller det oavsett dimension ex 45x220? och blivande golvmaterial?

Vilka cc-mått har Byggaren på sina kottlingar?

/me
 
OK Byggaren,
det bör ju gälla mig eftersom huset är 7,80 inv. Men isoleringsförmågan, då tänker du på källare och i mitt fall så är det bjälklag till öv. Där behövs väl i stort sett bara stegisolering? 90 mm?

/me
 
Byggaren skrev:
ByggaNytt:
Det där var en väl tät krysskolvning. Måste nästan vara Smålandsvirke i bjälkarna för att det ska vara motiverat *;) *Virke från Småland brukar nämligen inte vara särskilt rakvuxet. Lämpar sig därför bättre att göra flygmaskinspropellrar av *;)
:)
Kerto - rakare blir det inte ;)
12,30 m oskarvat 45*225:
 
Redigerat:
Byggaren,

tack för tipset!!! Det kommer att göra susen!



Kerto, är det nåt slags limträ, eller? är inte det rätt så dyrt?  :surprised:

/me
 
Nja, konstruktören valde efter mina önskemål om rakt/stabilt bjälklag! Han fick väl kickback från leverantören ::) Har för mig att jag köpte ~300 m 45*225 för 30.000:- vilket ger ett meterpris på 100:-/m vilket då kändes överkomligt!
 
du verkar ha koll på saker o ting! :)

Mvh Erik..
 
Absolut, har Byggaren koll!

Jag undrar bara vad som händer med "masoniten" efter några veckors regn i ett lösvirkesbygge....

Regn, regn och återigen regn:
 
  • Takstomme under konstruktion med masonit skyddad mot regn, två personer på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga - går det att i stället för krysskolvning regla upp golvet på ovan- och undersida? Jag tänkte alltså att om man har bjälklaget så lägger man 45x45 på tvärs med isolering och så golvsånskiva ovanpå detta, och så reglar man med 45x45 på undersidan, isolerar och lägger board. Borde inte detta ge bättre isolering genom att man slipper kortlingarna och har fler skikt isolering och samtidigt staga bjälklaget så det inte vrider sig, eller har jag tänkt hel fel?
 
Att krysskolva för att förhindra att bjälklaget vrider sig må väl vara en anledning till detta men inte den enda och inte den huvudsakliga. Vridningen minskas kraftigt då glespanel och golvskivor eller dyl slås på. Att tro att alla bjälkar vrider sig åt samma håll ser jag som en högoddsare. Det går till och med att förutse genom att vända varannan av bjälkarna 180grader. ´Sitter de ihop med en takstol så ska det ju ändå göras. Dessutom vrider sig inte kerto eller massonitbalkar alls.

Den huvudsakliga anledningen till krysskolving som har framkommit efter diskussioner med min konstruktör är att konstruktionen blir stabilare.
Jag var först inne på att använda cc400 för att undvika svaj i bjälklaget. Han menar att det mesta av svajet tas bort genom krysskolvning då bjällaget binds ihop och då en bjälke belastas så är det två omkringliggande bjälkar som via krysskolvningen hjälper till att bära lasten.

Krysskolvning är klart bättre än kortling men vilket man bör använda beror mest på vilka dimensioneringstoleranser,

 
polanders skrev:
Att tro att alla bjälkar vrider sig åt samma håll ser jag som en högoddsare. Det går till och med att förutse genom att vända varannan av bjälkarna 180grader.
De är faktiskt vridna åt samma håll. Och vridningen kommer man väl inte ifrån genom att vända på brädan.

"Fibervinkeln varierar med årsringsnummer från märg. Nära märg är den vänstervriden, därefter avtar den oftast, för att så småningom gå över i en högervriden spiral."

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktaskog/pdf00/S00-06.pdf
 
De är faktiskt vridna åt samma håll. Och vridningen kommer man väl inte ifrån genom att vända på brädan.
Jo det gör man om man inte roterar planken 180 grader kring sin egen axel utan kring mitten på planken.
Då man kan förutse vridningen till viss del så tar man plank som vrider sig moturs och växlar dem med de som vrider sig medurs.
 
Ta en vriden bräda och prova. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.