Har en gammal Cotech Krysslaser som har ett par år på nacken, som börjar glappa lite.
Kostade nog runt 399 kr så garanterat inget i toppskiktet :p

Så klart blir man sugen på något nytt och något bättre.

Den jag har idag har två linjer, och i mina ögon måste den verkligen stå helt perfekt för att inte börja blinka (dvs att den inte är i nivå). Den har också ganska "smalt" spann, dvs den behöver stå en bra bit ifrån väggen.

Vad ska man som "Vanlig hemmapulare" köpa som inte blir svindyrt? Vad får man extra för en som kostar 3500 kr, mot en för 1500, samt kontra 500 kr?

Önskemål (Men oklart om detta är rimligt):
Bra vettigt fäste/stativ, framförallt smidigt sådant.
Gärna minst 3 linjer
Gärna bra "bredd" (360 grader är klart önskvärt men ej krav)
Möjlighet att "frikoppla" linjerna (Ibland vill man måtta in något som ej är i nivå, dvs montera något i linje med något annat snarare än i våg)

Användningsområde i första hand:
Hemmapul, sätta upp tavlor, möbler, hyllor etc.
Hemmabyggen - Dvs montering av mindre byggprojekt
Om Möjligt - t.ex. använda utomhus (förstår att detta kanske kräver större grejer) för att t.ex. loda in ny altan och liknande.


/Jocce
 
T
Jag har en Makita krysslaser som har funkat bra inomhus eller i skymning/mörker ute. Den modellen finns "naturligtvis" inte längre men deras enkla krysslaser är ju "samma" funktion.
Den kan låsas så man kan ställa in den efter en annan önskad linje och har 4-5 graders nivellering vilket jag tycker funkat helt OK. Den har normal skruvkoppling för stativ (1/4") och en magnetförsedd vinkel att sätta upp på vägg eller stolpe, har nyckelhålsformat hål för skruv.
Sen har jag en motsvarande av annat märke som jag inte minns vad det är med grön laser och den är grymt bra även i ljus. I övrigt samma funktioner.
Makitan kom med en liten röd plastbit som man skulle kunna använda för att se lasern med men det tyckte jag funkade dåligt.


Jag skulle kanske rekommendera en grön laser om du vill kunna använda den ute.

Rotationslaser eller 3-linjer blir snabbt dyrt.
 
Lämna krysslaser och köp en 3x360 grader så du har lite nytta av den.
Bosch professionell laseravståndsmätare. Röda laserränder projicerar linjer för mätning och nivellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj och 6 till
  • Laddar…
Jag köpte Julas variant som har kryss och 360 med bra självnivellering. Tror jag betalade 399 på kampanj. Har räddat mig många timmar i husrenoveringen. Sen om du vill gå upp något i kvalitet är ju upp till dig.

Det jag mest hade önskat var möjlighet till USB laddning. Eller möjligt till fast anslutning. Den tar ganska mkt batterier och man vill ibland ha den igång i några timmar. Ingen stor grej med laddningsbara batterier men ändå.
 
  • Gilla
JerreEssberg
  • Laddar…
Betalade nog 499 men ändå sjukt prisvärd.

Framförallt 360 är ju värt hur mkt som helst.
Rikta bjälklag och golv och tak osv.

Satte nya innerdörrar i hallen. Bara att markera och köra.
 
  • Skärmupptagning av Jula produkt, Meec Tools multilinjelaser, betyg 4 stjärnor, pris 999 kronor, webshop köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle aldrig köpa en laser utan minst 2x360 linjer...

Boschs blåa (avbildad ovan) brukar reas på Amazon och då tar man en variant som finns på Hornbach och prismatchar....
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag har en vanlig krysslaser på stativ. Jag har hittills inte känt mig begränsad av att linjen inte går runtom. Behöver man en linje bakom ryggen så är det ju bara att vrida på lasern...

Batteriet räcker ett år eller så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Lämna krysslaser och köp en 3x360 grader så du har lite nytta av den.
[bild]
Ja, det där känns ju som det man vill ha. Vilken modell ska man kika på och vad får man ge för den ungefär?


/Jocce
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skulle aldrig köpa en laser utan minst 2x360 linjer...

Boschs blåa (avbildad ovan) brukar reas på Amazon och då tar man en variant som finns på Hornbach och prismatchar....
Någon specifik modell av Boschen man ska kika efter?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Någon specifik modell av Boschen man ska kika efter?


/Jocce
Tja, den ovan har EAN 3165140888356 på Hornbach.. söker du på Amazon på numret tar de just nu 3850 .. det är ju knappt 3500 med prismatchning på Hornbach.. bättre att vänta...
Jag betalade 1800 spänn för samma.... September 2021 var det iofs ...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Någon specifik modell av Boschen man ska kika efter?


/Jocce
GLL 3-80 är väldigt populär här på forumet. Mycket laser för pengarna.

Finns även i en variant med grön laser och heter då GLL 3-80 CG och kostar en slatt till.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Finns även som GLL 3-80G utan c=connect om man vill ha grön laser.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
O
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har en gammal Cotech Krysslaser som har ett par år på nacken, som börjar glappa lite.
Kostade nog runt 399 kr så garanterat inget i toppskiktet :p

Så klart blir man sugen på något nytt och något bättre.

Den jag har idag har två linjer, och i mina ögon måste den verkligen stå helt perfekt för att inte börja blinka (dvs att den inte är i nivå). Den har också ganska "smalt" spann, dvs den behöver stå en bra bit ifrån väggen.

Vad ska man som "Vanlig hemmapulare" köpa som inte blir svindyrt? Vad får man extra för en som kostar 3500 kr, mot en för 1500, samt kontra 500 kr?

Önskemål (Men oklart om detta är rimligt):
Bra vettigt fäste/stativ, framförallt smidigt sådant.
Gärna minst 3 linjer
Gärna bra "bredd" (360 grader är klart önskvärt men ej krav)
Möjlighet att "frikoppla" linjerna (Ibland vill man måtta in något som ej är i nivå, dvs montera något i linje med något annat snarare än i våg)

Användningsområde i första hand:
Hemmapul, sätta upp tavlor, möbler, hyllor etc.
Hemmabyggen - Dvs montering av mindre byggprojekt
Om Möjligt - t.ex. använda utomhus (förstår att detta kanske kräver större grejer) för att t.ex. loda in ny altan och liknande.


/Jocce
Jag har föregångaren till den här lasern
https://www.bauhaus.se/krysslaser-b...dlKumqE_GLzB37BH5Re69XbZD6sFXdWRoC-bkQAvD_BwE

Jag har inga problem med själva lasern, den tycker jag är toppen. Men jag saknar en 360 laser som även är vertikal så hade jag köpt ny hade jag köpt med två 360 lasers vertikalt/horisontalt. Främst saknar jag att kunna ha lasern nära väggen när jag satt upp gardinskenor i taket.

DÄREMOT. Den största uppgraderingen jag gjort är att jag kom över ett stativ som är byggt för utomhusbruk och som är 280 cm högt. Jag köpte det begagnat men det var något liknande det länkade nedan. Skulle säga att stativet är nästan lika viktigt som själva lasern.
https://www.maskinklippet.se/maskin...wQ0XkeU6KeNo-RuaZGhT__TYlXeOX3fhoC3qIQAvD_BwE
 
Slår också ett slag för "budget-varianten" Heupar. Har denna sedan typ 1,5år och är riktigt nöjd. https://www.amazon.se/Kreuzlinienla...a_1_17?keywords=Huepar&qid=1702592464&sr=8-17

Används nästan dagligen (jobbar som snickare) och har funkat lika bra som min Gll 3-80cg. Heuparen har fördelen att man kan köra den utan batteri med en telefonladdare. Har räddat mig några gånger faktiskt. Kvalitetskänslan är över förväntan, men slår inte Boschen. Boschen upplever jag också som något starkare. För den lite mer avancerade hemma-användaren är den nog optimal, kanske t o m lite överkurs. Jag fick tag i mitt ex av denna Heupar från Aliexpress för ca 1200kr, men skulle inte tveka att köpa den för 2000kr
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.