Fick ett tips ifrån en så kallad "välinformerad källa" om ett kryphål för att slippa teckna den fullständigt värdelösa men likväl obligatoriska byggfelsförsäkringen. Som många säkerrt känner till är den dock endast obligatorisk om du anlitar en entreprenör till att bygga och inte om du bygger själv.

Kryphålet handlar helt enkelt om att vid tekniskt samråd ange att man tänker bygga huset själv men att sedan likväl anlita en byggare i slutändan. När jag då undrade vad som händer när kommunen får reda på att så är fallet (tex vid ett obligatoriskt arbetsplatsbesök), svarade min källa bara: "Det är ingen som bryr sig!".

Någon som har utnyttjat/hört taltas om någon som utnyttjat detta eller vet något om konsekvenserna om man skulle bli ertappad av någon som faktiskt bryr sig?
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Funkar säkert! Men det blir betydligt krångligare med byggsamråd etc.
 
När jag byggde själv (med hjälp av timavlönad personal-jag beställde allt material) krävde ändå kommunen en byggfelsförsäkring.
Dock gick det att förhandla med försäkringsbolaget så det var bara "materialet" (!!??) som blev försäkrad men till en betydligt lägre premie.
Håller annars med att detta är en helt värdelös försäkring. :(
 
injonil skrev:
Funkar säkert! Men det blir betydligt krångligare med byggsamråd etc.
Hur menar du "krångligare"?

roland53 skrev:
När jag byggde själv (med hjälp av timavlönad personal-jag beställde allt material) krävde ändå kommunen en byggfelsförsäkring.
Dock gick det att förhandla med försäkringsbolaget så det var bara "materialet" (!!??) som blev försäkrad men till en betydligt lägre premie.
Håller annars med att detta är en helt värdelös försäkring. :(
Vilket år började du bygga? Lagen ändrades 2011 (har jag för mig) till att ej omfatta självbyggare.
 
TrolliBoll skrev:
Vilket år började du bygga? Lagen ändrades 2011 (har jag för mig) till att ej omfatta självbyggare.
Ja, jag byggde för 5 år sedan. Bra, om reglerna ändrats till det bättre efter det. :)
 
Klart du kan fuska, men som med allt annat fusk finns det en risk.


Jag tror källan egentligen menade: "några bryr sig, andra bryr sig inte."
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Många kommuner har inte fullt koll på byggfelsförsäkringen och det är väl inte helt vanligt att de kollar upp den.

När jag kollade på husleverantör så verkade det som att många kunde ta en kopia på papperna från ett annat bygge och skicka in, det var ändå ingen som kollade eller visste hur det såg ut, skiljer ju säkert mellan kommuner dock.

Jag byggde ju större delen själv och det jag inte gjorde själv var jag assisterad av en byggfirma, så jag har varit inblandad i alla moment mer eller mindre, skulle därmed gissa på att mitt sånt papper är tämligen värt inget alls.
Får nog med säga att det var en bortkastad kostnad.
 
Bygger i egen regi. Skrev ett intyg om att jag bygger i egen regi och att jag anställer de hantverkare som hjälper mig på bygget. Det räckte och jag slapp försäkringen. Detta ett förfarande som kommunens bygglovshandläggare tipsade mig om. Jag är tacksam för den handläggarens välvilja
 
hangun skrev:
Bygger i egen regi. Skrev ett intyg om att jag bygger i egen regi och att jag anställer de hantverkare som hjälper mig på bygget. Det räckte och jag slapp försäkringen. Detta ett förfarande som kommunens bygglovshandläggare tipsade mig om. Jag är tacksam för den handläggarens välvilja
Anställer du eller anlitar du hantverkarna?
 
Vi har ingen försäkring. Säg på bygg samråd att ni bygger själv med inhyrda snickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.