Vi har pratat en hussäljare som påstod att GAR-BO kommer att sluta att försäkra hus med krypgrund. Jag är lite skeptisk till detta eftersom samma säljare verkar hysa ett närmast patologiskt hat till Älvsbyhus och även hävdade att krypgrund kommer att förbjudas in kort.

Någon som känner till något om detta?

Och snälla, svara på frågan och börja inte diskutera vilket som är bäst, krypgrund eller platta.
 
Hej
Jag är ingen expert på detta med krypgrund.
Jag tror att om man gör krypgunden rätt från början så är det en ganska bra lösning , men som sagt jag är ingen expert ::)

Vi kommer bygga vårat hus på krypgrund (Modulenthus)
hoppas det blir bra. Fördelen med krypgrund är att man kan ju alltid gå ner i den o kolla så att allt är ok (1 gg om året eller så) .

Mvh
Matte
 
Jag håller platta på mark som den bästa lösningen. Krypgrundens grundsten med eldning i huset för värmning av krypgrunden är förbi på något sätt. Det utesluter inte att det går att göra en krypgrund bra. Men det kräver exakt samm åtgärder saom en platta på mark i fråga om dränering, plus att man kasnke måste isolera för kordkyla osv.
 
Ehh.. Tackar för svaren men frågan var alltså om någon känner till att GAR-BO ev. slutar försäkra hus med krypgrund. Eller rykten om förbud som säljaren av ett hus platta hävdade.
 
"ett hus med platta" ska det vara.
 
var i kontakt i dag med garbo för att höra mig för lite

Han sa att almänt sett så är det inga problem med krypgrunder OM dom görs rätt vls

dom hade en hel del problem grunder under år 2000
han sa att man bör kontrollera grunden 2 ggr/år
men det värkar inte som om dom ska förbjuda det

mvh matte
 
Tackar för svar. Eftersom det inte är några andra inlägg antar jag att ingen annan heller har hört talas om det. Jag misstänkte att det var säljaren som drog en vals. Då kan man ju också fundera på hur ärlig hon är om det husmärke hon själv säljer.
 
Jag förstår inte varför krypgrund skall förbjudas...inget försäkringsbolag täcker ju skador pga av stigande fukt från mark....det finns en försäkring mot hussvamp men inte mot mögel. Så varför förbjuda det? Det är ju faktiskt så att det finns många fördelar med krypgrund också. Man har ju möjlighet att kontrollera den titt som tätt. Då upptäcker man snabbare ev läckage o.d.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.