Hej BH ,

Det här är mitt första inlägg här! Jag måste erkänna att jag har läst massor av trådar här på den tiden jag har varit gäst och det har varit mkt lärorikt.

Men nu kommer jag inte undan längre och måste ställa en fråga: Hur illa är det egentligen med krypgrunden på landet?

Vi har skaffat oss ett litet hus med krypgrund på berget och säljare övertygade oss att han har aldrig haft problem med fukt i grunden. Besiktningsmannen hittade inga spår av varken fukt , svamp eller mögel i krypgrunden, men vi tycker att RF är ganska hög ändå, så vi installerade en enklare avfuktare och på kort tid ( 2 veckor) hade vi fuktigheten nere på 66% när temperaturen i grunden var 5,7 grader.

Huset som är på 68 kvm ligger på ett berg, halva huset har 60 cm från berget till blindbotten och där brukar det vara torrare. Den andra halvan har 180 cm från berget till blindbotten och på ett ställe samlas lite vatten som kommer igenom bergets sprickor i vanliga fall. Där finns en pump för att pumpa bort vattnet vid behov. Grundmuren är isolerad och alla ventiler är stänga.

Nu i lördags hade vi strömavbrott och avfuktaren stannade såklart. Vi har inte varit i stugan än, utan vi planerar att åka upp nu till helgen, så RF har ökat från 66 % vid 5,8 plusgrader till 83% vid 3,8 plusgrader och det verkar hålla sig där någonstans runt 83%. Enligt det jag har läst här, det ska inte vara någon fara än, men min fråga till är : Kommer vi att vara beroende av en avfuktare för att hålla fuktigheten nere i grunden framöver? Jag tycker att RF ökade lite för fort på bara 3 dagar. Vad har ni för erfarenheter? Är detta ett normalt beteende?

Häls /T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.