Hej!

Vi når krypgrunden genom en öppning under vår häll som ni ser på bild. Inga problem alls, men nu märker vi att det kommer in en kall luft så golvet längs bänkskåpen är kallt. Hur kan vi bäst lösa detta? Tänker oss kanske någon isolering eller så?
 
  • Öppning till krypgrund under köksbänk med synliga träplankor och tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Noraa skrev:
Hej!

Vi når krypgrunden genom en öppning under vår häll som ni ser på bild. Inga problem alls, men nu märker vi att det kommer in en kall luft så golvet längs bänkskåpen är kallt. Hur kan vi bäst lösa detta? Tänker oss kanske någon isolering eller så?
Vad har du under luckan idag? Någon isolering alls? Luckan ser ju inte så gedigen ut kan jag tycka, er mest ut som lösa bräder?
Jag har något liknande.
Det kan vara svårt att göra en tjock isolerad lucka som samtidigt är öppningsbar. Man kan tänka sig lite olika lösningar.
1. Bygga en "plugg", dvs en ram som du fyller med isolering (med ett lock och botten), allt i så tunt material som möjligt så den inte blir för tung. Så man lyfter alltså bort den yttre luckan och stoppar i pluggen, vilken sedan kan lyftas upp vid behov av access till krypgrunden. Nackdelen med en plugg är väl att det i just ditt fall kan vara svårt att hantera inunder bänkskåpet. Kan bli en del klämda fingrar.
2 Bygg en en lucka i botten på trossbotten som du lägger isolering ovanpå. Enkelt. Men det blir bökigt att plocka ur isoleringen när man ska ned. Men lättare att göra när man står på knä under skåpet.

Finns säkert fler lösningar. Men två förslag från mig :)
 
Finns möjligheten att ta upp en ny lucka någon annanstans inomhus alternativt utomhus? Då kan ni bygga en "omvänd" vindslucka som är bra isolerad och tätad så kan ni bygga bort den där luckan ni har idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.