jag har ett älvsbyhus från 76 med en krypgrund som behöver åtgärdas. den är för fuktig och det är börjar till mögel på vissa ställen

Hade planerat att själv lägga plast och stoppa en avfuktare, tänkte om det fanns några här som gjort samma sak och kan komma med tips och saker man ska tänka på, eller om någon har erfarenhet vilken avfuktare man ska ha? acetec? munters?

Har en fundering på utblåset också, vad händer när denna ligger under snö? hur har ni löst det?

tacksam för all hjälp och tips
 
Redigerat:
ingen alls som har några tips?
 
Jag har plastat om hela min krypgrund och installerade avfuktare.
Det går enkelt att göra själv. Finns mycket pengar att spara.
Anticimex ville ha ca 50 000kr för arbete och material.

Jag landade på ca 15000kr.

Kolla in denna sida för tips
http://www.lfs-web.se/

jag lag har köpt avfuktare och krypgrundsisolering därifrån. Mycket proffsigt bemötande. De gjorde även en ritning på var jag skulle placera avfuktaren.

Jag har har en acetec pd-250 och den har gått i ca 1,5 år nu och den går inte ofta men när den behövs sköter den det utan att jag märker något.

Har inte separat elmätare avfuktaren men jag har sänkt den totala årsförbrukningen med flera tusen kW sen tidigare så den kan inte dra så mycket.
 
Tack så mycket, går och funderar på en pd-250

hur fäste du plasten upp mot "väggarna" i krypgrunden? så det blev tätt, för det förstår jag inte
 
Kan vara värt att titta på termiska avfuktare också. Betydligt lägre driftskostnad och livslängd på anläggningen. Enkel att installera själv.

http://www.trygghetsvakten.se/
 
ddoo skrev:
Tack så mycket, går och funderar på en pd-250

hur fäste du plasten upp mot "väggarna" i krypgrunden? så det blev tätt, för det förstår jag inte
Ja har precis köpt hus och gått igenom en besiktning, i krypgrunden där låg plast med avfuktare, ej tejpade skarvar eller upp mot vägg, det skulle vara luftspalt mot väggarna fick ja till svar, så plasten låg lös på backen, är de rätt eller fel?
 
Titta på länken i tidigare inlägg så finns alla svar där.

Har man plastad grund och avfuktare så skall platsen överlappa minst 50cm eller tejpas i skarvar samt fästas en bit upp mot grunden.

Jag limmade fast min plast mot betonggrunden med pl200 lim ca 30cm upp från marken.

Kolla lfs-web och länkarna:
Innan installation av avfuktare samt byggplast i krypgrund.

De finns längs ned på förstasidan och förklarar det mesta.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
är det någon som har nått att tillägga på "utblåset" fungerar på om man skulle göra nån lösning med ett "snorkel"-rör , av spiro-rör t.ex., så det inte är snötäckt i början av våren när jag vill börja avfukta ,bor i norrland..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.