Hjälp! jag har fått mögelangrepp i min krypgrund. Vad skall man välja för system, "trygghetsvakten" eller Munters "Home Dry" eller bara sätta in en vanlig avfuktare?
 
Det har ju diskuterats en hel del. Jag kan ge mina personliga åsikter.

Trygghetsvakten - Det är ju en ny princip och därför angeläget att få tag på någon dolkumentation. Jag har inte lyckats få några resultat av utvärderingar, tester eller forskningsrapporter. Jag skulle tills vidare vänta med att satsa på denna princip tills tillverkaren kan presentera något sådant. Det är ju egentligen enbart ett värmeelement.

Sorbtionsavfuktare - dyra men enkla att installera. Sannolikt mer energikrävande på lång sikt. Skapar undertryck i grunden så löser problemet med lukt. Vad jag sett koster de från ca 12.000

Kondenavfuktare - billigare än sorbtionsavfuktare. Sannolikt även mer energisnåla i drift. Lite bökigare att installera då de måste kombineras med en fläkt för att skapaundertryck och en fläkt för att cirkulera luften. Måste hitta ett system för att få ut konsdensvattnet. Själv har jag ett uppsamlingskärl med en dränkpump från Clas Olsson som kör en gång per dag via tidur. En installation kostar från 5.000 kr.

En viktig faktor är ju att mäta Relativ Fuktighet innan du gör något annat och att kolla att dränering etc är OK.
 
Om jag väljer kondensavfuktare, du skriver att man måste ha 2 fläktar vad har du för fläktar
 
En kanalfläkt för att skapa undertryck. En plåtslagare fixade en anslutning som passar till en kattglugg. De övriga kattgluggarna har jag proppat igen med frigolit.

En andra kanal fläkt och några meter spirorör för att få cirkulation på luften så att det inte blir fickor med stillastående fuktig luft. Om du kan fixa en koppling till kondensavfuktarens utblås kan det fungera. Jag har för låg takhöjd.

Jag har använt kanalfläkt typ K100M på denna sida http://www.luftmiljo.se/runda.asp
Undertrycksfläkten har jag kopplat till en tyristor så att jag kan anpassa undertrycket/ventilationen efter behov. Man behöver inte köra med full effekt hela tiden. Den andra fläkten behöver eg bara gå när det är hög fuktighet och avfuktaren är igång, dvs under sommarhalvåret.

Jag fick tag på en kondensavfuktare KCC 520 till extrapris. Jag tror att det kan vara vits att köpa en något dyrare och effektiv kondensavfuktare. Kolla Råd o röns test på http://www.radron.se/templates/test____4232.asp

Till avfuktaren kopplar du en slang som går till ett uppsamlingskärl. I det har du en dränkpump från Clas Olson för <300 kr kopplat till ett enkelt kopplingsur. Dränkpumpen kopplas via en adapter till en trädgårdsslang som jag för ut genom ett litet hål i anslutning till en kattglugg.

Sen kan det vara bra med en trådlös mätare av relativ fuktighet för att ha koll på fukten. Jag har använt Clas Olsons. De har inte fungerat helt felfritt - får ibland ingen kontakt. Men de är ju billiga och jag har klarat mig med dem.

Visst är det lite pyssel (dvs någon timmas mer jobb jämfört med att installera en sorbtionsavfuktare) att få samman dessa enheter, men det har fungerat för mig under snart ett år. Att man måste ha sorptionsavfuktare i krypgrunder är en överdrift. Sorbtionsavfuktare behövs om du har avfuktningsbehov vid temperaturer under 5 grader. Det har inte jag haft. Under hela vintern har relativ fuktighet legat under 65% hela tiden.

Och all tillförd energi stannar kvar i grundutrymmet. Uppvärmningen bidrar också till att sänka relativa fuktigheten. Jämfört med en sorbtionsavfuktare som har värmeförluster till omgivningen genom den varma luften som den blåser ut. Jag antar därmed att kondensavfuktare är mer energisnåla. Möjligen är sorbtionsavfukatre mer hållbara och därför billigare i längden. Jag vet inte hur länge en kondensavfuktare håller.
 
tack för det ingående svaret :D
 
Rollo.
Jag har sett dig berätta om din lösning i en annan tråd och jag tycker den låter mycket vettig. Jag har några kompletterade frågor, hoppas det är OK.

1. Har jag förstått rätt att det är två helt fristående "system".
- En kanalfläkt och ett rör som blåser ut luft via en kanalfläkt för att skapa undertryck.
- En luftavfuktare kopplat till rör, för att sprida den torkade luften över hela utrymmet.

2. Hur kopplade du ihop utblåset från avfuktaren till rören?

3. Vad finns där att tänka på när det gäller placering av avfuktaren resp. undertrycksanordningen? Eller det spelar ingen roll?

Jag bifogar en skiss på min tänkta lösning.
RÖTT: rör och kanalfläkt = undertryck
BLÅTT : luftavfuktare
GRÖNT : rör och kanalfläkt = spridning av torkad luft


 
  • krypgrund.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det. Du har uppfattat installationen helt rätt.

Undertrycksfläkten är kopplad direkt till en "låda" som passar precis i en kattglugg som en plåtslagare fixat. Inget spirorör till den utan den suger luften direkt på plats. Jag skulle föredra att placera avfuktaren längre från undertrycksfläkten - synd att blåsa ut den torraste luften.
Avfuktaren är inte kopplad till några rör utan cirkulationen av den torrare luften sköts av den andra fläkten kopplad till spirorör som suger luften som finns i närheten av avfuktaren. Det viktigaste är ju att det är cirkulation på luften så jämnar fuktigheten ut sig.
 
Det är inte du som ska tacka mig Rollo.
Du har just sparat mig och min familj ca 30 000.
(Vi har fått offerter på 40-50' för installation av permanentavfuktare)


 
Glad att jag kunnat vara till någon hjälp.

Jag märker att diskussionen om problemen med krypgrunder och fukt är förvirrad då problemen kan vara helt olika. De ekonomiska intressena som finns har bidragit till att blåsa under förvirringen och skapa oro. Jag skulle vilja göra följande uppdelning med förslag på lösningar:

1. Lukt. Behöver inte ha med fukt att göra. Kan lösas med undertrycksventilation.

2. Säsongsberoende hög relativ fukt (RF) på grund av låg temperatur i grunden. Drabbar alla krypgrunder under vissa perioder av året - sommar/höst. Alltså det vanligaste problemet. Luften i grunden innehåller då samma mängd vatten som uteluften, men RF stiger ibland >75% pga den lägre temperaturen. Detta måste ju funnits i alla år och man undrar hur stor risk det egentligen är.

Här finns flera lösningar:
a. isolering av marken ger en temperaturhöjning på några grader vilket kan räcka i de flesta fall.
b. uppvärmning av utrymmet.
c. avfuktning. I dessa fall kan kondensavfuktare fungera utmärkt eftersom den höga RF finns under perioder då man har högre temperatur i utrymmet. Måste i så fall kombineras med att minska eller helt ta bort ventilation av utrymmet.

Plast på marken behövs egentligen inte i dessa fall. Det finns undersökningar som visar detta.

3. Hög fuktbelastning pga fuktläckage någon stans ifrån, ex dålig dränering. Detta kan ge hög RF även vintertid. Kan mätas genom att luften i grunden innehåller mer vatten än uteluftens (obs jag menar inte RF utan g/kilo luft).

Detta skall som jag förstår inte lösas med avfuktning. I första hand måste man undersöka och åtgärda orsaken till den höga fuktbelastningen. Åtgärda dräneringen. Plastfilm på marken kan hjälpa något. Om det finns hög fuktbelastning även vintertid och man inte lyckas avhjälpa det på annat sätt måste man ta till sorbtionsavfuktare.

Vore intressant att höra vilka problem ni haft och hur ni löst dem. Har ni problem enligt 1,2 eller 3, eller kombination av dessa? I vilken del av Sverige bor ni?

Själv har jag problem enligt främst 1 o delvis 2. Upptäcktes i samband med en läcka från vattenutkastaren. Jag misstänker att jag egentligen bara har ett luktproblem, kanske pga att det runnit in jord under grunden i samband med den läckande vattenutkastaren, men onekligen är RF hög under sommar o höst så jag har därför även ordnat med kondensavfuktare och undertrycksventilation. Detta har fungerat bra under snart ett år. När jag haft en hel årscykel skall jag ta ställning till att isolera marken när avfuktaren en gång lägger av. Det lär ge 2-3 graders höjd temperatur vilket jag tror skulle lösa mina fuktproblem till 95%. Nyligen hade jag t.ex 85% RF vid 12 grader (utan avfuktare) vilket motsvarar 70% vid 15 grader.

Det viktiga budskapet är att det finns olika grader av fuktproblem som kräver olika lösningar. Och att sorbtionsavfuktare inte är den enda lösningen som skall gälla för alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.