Vi har på ett ställe i krypgrunden inträngande vatten när det regnar större mängder, det är i övrigt tort och finns vad jag kunnat se ingen påväxt eller liknande. Även ovanför/runtomkring området där det tränger in vatten verkar vara tort, vattnet rinner ner i en skreva och verkar sedan försvinna ut ur grunden då det sällan står särskilt mycket vatten där.

Huset står på en slänt men lokalt där det tränger in vatten verkar det som att det sluttar lite mot huset. Har precis tagit ner en stor buske som skymde sikten där. Borde man försöka åtgärda det genom att gräva bort jord som ligger mot hörnet där det tränger in och lägga något annat material eller likannde?

Märkte när jag kravlade runt att förutom lite slarviga genomföringar för avlopp (ska fogskumma dessa i framtiden) verkar man ha tagit ett hål i plasten som sitter som "tak" i krypgrunden när man gjort en genomföring för avlopp i tvättstugan, kanske 50x50cm som saknar plast. Antar man lämpligast lagar detta genom att tejpa fast plasten + skarvar dit en bit om så krävs?

Gul flexslang genomdragen i hörn med skumisolering och ojämn betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sten och grus under krypgrund med synligt hål intill betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmark och stenar nära husvägg med vit plåtfasad och stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att det rinner in vatten tyder ju på att dräneringen runt huset inte är fullgod tänker jag.

Sen brukar man väl lägga plast på marken och inte i trossbottnen, spännande lösning. Lagar gör du enklast med skarvtejp och en ny bit plast med minst 1-2 dm överlapp. Verkar varit slarvpellar i farten där.

Är du orolig för påväxt, sätt upp en trådlös hygrometer som mäter både temp och relativ fuktighet, så du kan hålla koll. Mögel växer ju endast vid speciella förhållanden.

/S
 
S steve5432 skrev:
Att det rinner in vatten tyder ju på att dräneringen runt huset inte är fullgod tänker jag.

Sen brukar man väl lägga plast på marken och inte i trossbottnen, spännande lösning. Lagar gör du enklast med skarvtejp och en ny bit plast med minst 1-2 dm överlapp. Verkar varit slarvpellar i farten där.

Är du orolig för påväxt, sätt upp en trådlös hygrometer som mäter både temp och relativ fuktighet, så du kan hålla koll. Mögel växer ju endast vid speciella förhållanden.

/S
Yes det var där jag tänkt börja, det finns ett fuktskydd som syns på bilden, men bara på framsidan. Verkar som det tränger in vatten precis där duken slutar. På baksidan/andra kortsidan är det rakt på berg och där finns inget fuktskydd, eller inträngande vatten. Gissar att berget ligger grunt även på kortsidan på bild, det sticker upp till marknivå precis utanför bilden till vänster. Får nog gräva upp i hörnet och se vad man kan göra.

Konstruktionen verkar vara plast, reglar/isolering och sedan kan jag inte se längre in i konstruktionen. Huset är byggt 2002 så ganska nytt. Borde man täta med plast/tejp även runt rörgenomföringar efter att ha fogskummat mellanrummet som finns mellan isolering och rör? Den sämsta genomföringen ser ut som på bilden.
Fuktskydd som slutar vid ett rör i en byggkonstruktion med synlig isolering och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.