Hej!

Vi är påväg att köpa hus från 1920-talets slut här uppe i Norrbotten.

Vi tog besiktning av huset förra veckan och då kom det fram att det läcker vatten in i matkällaren (nedanför köket) under våren när snön smälter, det är inte lokaliserat varifrån vattnet kommer. Ägaren sa att de har det gjort senaste tre åren ungefär att det samlats en halv decimeter vatten men de har dunstat bort efter bara någon vecka hon har alltså inte pumpat ut vattnet trots att hon köpt en vattenpump för det ändamålet.

Då vi är unga och ska köpa vårt första hus, vill vi gärna ha tankar och tips. Tror ni det hjälper att dränera runt huset för att bli av med vattnet i källaren? eller finns det annat man kan göra? Kan avdunstningen av vatten gjort skada någon annanstans då den inte pumpats ut?

I övrigt har huset krypgrund med markvärme, kollektorslangarna finns i matkällaren och besiktningsmannen anmärkte att det finns kondens på dem (om det kan ha någonting med saken att göra). I övrigt gällande sockeln anmärkte besiktaren på "större sprickor synliga i putsen" på delar av huset, dock gick inte hela sockeln att besikta pga. snö, enligt ägaren har dem varit oföränderliga sedan hon flyttade in 12 år sedan.

Tacksam för alla tankar och idéer kring detta, vi är helt gröna och så klart oroliga att vi går och köper ett hus som förfaller inom en snar framtid.
 
Jag tror inte det är så bra att ha stående vatten i källare. När det dunstar bort måste det ju ta vägen någonstans.
Om vattnet kommer in genom sprickor i väggen kan en dränering hjälpa till, för då bromsas vattnet ett par decimeter från källarväggen och leds nedåt och förhoppningsvis bort genom dagvattenledningar. Men om grundvattnet står så högt vid snösmältning då kommer vattnet underifrån och hjälper inte en dränering så mycket.
Jag själv har vatten i källare som grundvatten bara ett par decimetr under källargolv och installerar en brunn utan avlopp. I den samlass vattnet och där kommer jag att ha en sänkbar dräneringspump. Med detta sänker jag vattnet under källaren med 1-2 decimeter och håller golvet torrt.
 
Vi hade liknande problem i vår källare. Det berodde främst på att vi hade lutning mot en vägg på huset samtidigt som befintlig dränering var helt slut. Vi dränerade och höjde marknivån mot källarväggarna för att få lutning från huset och det verkar har gjort susen.
 
Tack för era svar, de är till nytta! :) Ska se över hur vi gör, men det blir nästa år när vi hinner se problemet själva. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.