Hej,

Jag har krypgrund under halva mitt hus. Andra halvan har uppvärmd källare/garage. Halva krypgrunden har "hukhöjd" (ca 1.8 m fri höjd) och andra halvan har berg i dagen med ca 1m fri höjd. Krypgrunden nås via en låg dörr (1.7m) in ifrån garaget. Se skiss och bild (ja-jag vet att det ligger virke i krypgrunden men det är högst tillfälligt....:).

Isolering mellan krypgrund och boutrymmen är kutterspån. Bjälkar och mellanlägg är i betong. Jag har inte haft några märkbara fuktproblem i utrymmet. Kanske skall tacka betongen för det.

Krypgrunden används redan idag för förvaring av bildäck, cyklar mm och jag lade lite energi förra sommaren på att gräva bort matjord ner till berg (merparten av huset står på berg), lägga ut markduk och jämna av med makadam. Nu är det dags för nästa steg

Jag skulle vilja uppnå några saker med krypgrundsutrymmet

1. Slätt golv så att det blir enklare att rulla in och förvara saker (vill behålla så mycket fri höjd som möjligt)
2. Varmare golv i rummen ovanför utrymmet (det blir väldigt kallt på vintrarna)

3. Som en eventuell bonus - möjlighet att förvara även virke och annat organiskt material I utrymmet

Så. Alternativ som jag överväger (enskilt eller i kombination med andra - vissa är naturligtvis inte kompatibla med varandra)

-Gjuta tunn platta ovanpå makadamen (om möjligt med lite isolering + plast mellan)
-Lägga krypgrundsmatta (eller plast+annan isolering) på berg i dagen och på mark i den låga delen
-Sätta värmekälla utrymmet (el eller vattenradiator - utrymmet nås lätt ifrån pannrum)
-Installera avfuktare
-Isolera taket i utrymmet (för bättre komfort i boutrymmen)

Hela grunden är dränerad (även krypgrunden) och isolerad utifrån (isodrän). Det finns ingen isolering ovanför marknivå på utsidan (vill inte ha någon där heller då det kommer att sabba utseendet på huset)

Någon som vågar sig på lite råd?

källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0346.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-h
 
Redigerat:
Jag har liknande krypgrund.
Har samma tanke men väljer nog att fylla först med dubbellagerplastduk-lecakulor 10cm - golv kanske av plastpallar eller impregnerad virke.

golvvärme (el eller vatten) skruvar jag på grundensundertak och koppkar till en fukt och temperatursensor.

inneväggar kläs med frigolit.

enklare än att gjuta med betong...men annars så finns det skumbetong med armering för golv.
 
Jag vill nog ha ett riktigt golv så pallar går bort. Förstår inte riktigt hur du tänkt med golvvärmen. Sätter du den i taket på krypgrunden? Känns inte så ekonomiskt men jag missförstod kanske. EPS-cement har jag övervägt men då jag nog kan få till ett slätt underlag med makadamet så blir det nog billigare och enklare med vanliga skivor. Vill inte förlora så mycket takhöjd så det får nog bli tunna i så fall

-h
 
Någon som kan se något problem med att oavsett vilket lägga plast (plus eventuellt isolering) och sedan gjuta platta på? Sedan besluta om eventuell uppvärmning eller avfuktning senare.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.