Hej,

Jag ska under 2012 jobba med vår krypgrund i vår hall.

Bakgrund:
Delen av huset som har krypgrund är från1950 talet(tillbyggnad resten av hsuet från 1910).Vi köpte ett hus 2007 där hallen är en krypgrund som vi göra ngt åt och gick medveten in med riskerna det fanns med denna krypgrund. Krypgrunden är förvisso torr men vi har massa överblivet virke kvar och golvet sviktar vilket gör att fogarna mellan klinker plattorna lossnar och även plattorna börjar släppa.

Golvet är inte tätt vilket också gör att vi har bra cirkulation på luft men under vintermånaderna så drar det väldigt kall luft in i från sidorna från golvet och vidare in i huset. Så det är inte tätt mellan vägg och golv och jag har försökt täta med skum osv vilket är en tillfällig fullösning. Det är inte heller tätt mellan golv och isolering under ifrån vilket gör att vi eldar till råttorna känns det som.

Cirkulationen av luft nere i krypgrunden är inte den bästa då ventiliationshålen är borttagna så nu har vi bara två ventilationshål i söderläge.

Jag kan heller inte komma ned under golvet och lägga ut duk, ta bort virke isolera om underifrån osv pga att det är för trångt.


Så ngt måste göras för att spara ned på värmekostnaderna och öka komforten i huset.

Vad jag kommit fram till är att jag måste öppna golvet uppifrån och göra om och göra rätt och då är min fråga. Vilka alternativ finns det utöver dessa två och vilka reckomenderas om vi räknar bort ekonomi delen.

1. Fylla igen, dvs markisolera och gjuta upp med betong vilket är ett dyrt projekt.

2. Behålla krypgrunden med folie på marken och fuktvakt.

Vi vill ha så lite huvudvärk som möjligt när allt är klart med bra komfort med varmt golv.

Tack på förhand
 
S
antingen en stor summa direkt ( alternativ .1)

eller löpande kostnad på fuktvakten
 
Hur stor är själva krypgrunden? Minst huvudvärk är väl att gjuta igen för då behöver du inte tänka på vad som kan hända under golvet.
Behåller du krypgrunden så gäller det att du har koll på fuktigheten och att den är inspekterbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.