Först och främst vill jag säga att jag är ny på detta forum , för det andra , jag vill ha en källare eller en så kallad man cave . så inga onödiga kommentarer som " vem vill ha källare " eller dyligt .
Jag har sökt och sökt , men jag finner dåligt med svar så därför provar jag här .
Jag vet att detta är en helvetes jobb , men jag är absolut inte blyg för att jobba :)

Nu till mitt problem . Delen jag hade tänkt gräva ur och göra källare på är i runda slängar 10-11 kvm .
I dagsläget är mer än hälften av ytan ej under huset , den delen skall byggas in samtidigt som källaren byggs.

Min tanke är att gräva ur så jag får bra ståhöjd .
Isolera med cellplast, gjuta en sula , mura upp väggar med leca , men hur ska man gå tillväga med isolering av lecan ?
Är det kallasfalt , cellplast , platonmatta som gäller , eller man ska skippa kallasfalten ?
Insidan blir bara putsad .
Hade ni använt den befintliga grundmuren till väggarna eller ska man flytta in det ca 1 meter från den befintliga grunden och mura upp nytt ?


IMG_20160220_123453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser grunden ut idag .

och såhär hade jag tänkt mig den nya grunden .
IMG_20160220_123524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för svar på detta :)
/ Johan
 
Välkommen till forumet Benga360! :)

Jag återkommer med mer utförligt svar, och med all säkerhet så kommer många fler att göra det också ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Benga360
  • Laddar…
thomasx skrev:
Välkommen till forumet Benga360! ☺

Jag återkommer med mer utförligt svar, och med all säkerhet så kommer många fler att göra det också 😉
Tack för det :)
du verkar vara en hyvens man ! :)
 
S
Jag bibehåller mitt påstående eftersom det inte bara är att gräva ut och stapla lite lecablock. Fundamentala saker som rasrisk, markförhållanden, att gjuta under befintlig grund, armering, dränering och liknande saker är inte ens med i inlägget.

Det är inte alltid en god gärning att uppmuntra en novis person att utföra farliga arbeten som kan sluta med ras och död.

Vissa moment bör man ha erfarenhet av innan man kombinerar dem i ett riskabelt projekt.
 
DanielF skrev:
Jag bibehåller mitt påstående eftersom det inte bara är att gräva ut och stapla lite lecablock. Fundamentala saker som rasrisk, markförhållanden, att gjuta under befintlig grund, armering, dränering och liknande saker är inte ens med i inlägget.

Det är inte alltid en god gärning att uppmuntra en novis person att utföra farliga arbeten som kan sluta med ras och död.

Vissa moment bör man ha erfarenhet av innan man kombinerar dem i ett riskabelt projekt.

Givetvis kommer det att armeras , både sulan och lecan . och antagligen kommer det att läggas i för mycket armering när man ändå är igång . Jag hade inte tänkt gräva ur mer än max 1 meter på den befintliga grundmuren i så fall .
Dränering behövs ingen , inget vatten så långt grävmaskinen når . Enbart sand .

tro att jag fick med allt du frågade om . jag hjälper dig gärna med dina kommande projekt utan att vara dömande direkt . :)
 
TotalControl skrev:
Jösses. Det var ett hyvens sätt att välkomna en ny medlem... Då du verkar veta att det han tänker göra är helt åt helvete så kan vi anta att du har ett flawless tillvägagångsätt på hur han ska göra. Dela gärna med dig. För jag är riktigt nyfiken på svaret.


Ang frågan. Jag hade skippat kallasfalt och slammat lecan innan platon.
Tack för ett vettigt svar :)
andas slammingen bättre än asfalten i detta fall , eller kallasfalten andas kanske inte alls ?
 
Oj, visste inte att ordet h*****e var för magstarkt för forumet och går under § 4.5.

Åter till kallasfalt.

Benga360. Yepp. I min värld så känns som kall-asfalten skulle täta grundmuren för mycket. Dvs den värme/fukt som vill vandra ut mot kallare breddgrader utmomhus stannar i grundmuren. Bättre att den kommer ut i luftspalten vägg/ platon.
 
Då jag hållt på med grävning,murning och gjutning dag och natt samtidigt som jag jobbat 70 timmar i veckan på mitt vanliga jobb och samtidigt bygger ut köket så har jag inte hunnit vara så aktiv här inne .
Men jag är tacksam för alla svaren.
Källaren är så gott som färdig de enda som ska göras är att flyta den sista biten på golvet :)
Så tack alla som tvivlade , ni sporrade mig bara ännu mer ! :)
Det blev ca 40 ton grus uppgrävt, det var väl det som var det jobbigaste.
Bilder och lite material kostnad kommer bär jag har tid att räkna ihop det .
 
Hur har du löst det med dränering?
 
Men - det är INTE tillåtet att skriva ett sånt här inlägg utan att ge bilder! Helst både före, under och efter. Det är inget direkt regelbrott men vi blir väldigt frustrerade! :D
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det gick undan! Men pics or it did not happen :)
 
hempularen skrev:
Hur har du löst det med dränering?
Behövs ingen dränering här, som jag sa innan så finns det inte vatten så långt grävmaskinen når och då var det under hösten när jag grävde lite annat i trädgården :)

Men för att hålla vattnet ute som kommer uppifrån så putsadee jag leca blocken på ut och insida , satte 150-200 mm cellplast och sist platum matta . Om det håller , det får tiden utvisa :)
 
IMG_20160603_091551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160603_091609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förebilder kommer sen när fjällan kommer hem från Spanien , jag hade lite dåligt med tid att ta foto ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.