Hej,
Uppskattar lite hjälp med följande bilder och en utvärdering (om det ens är möjligt) på en krypgrund - hur ser skicket ut? Jag kan inget alls, så all hjälp uppskattas.
Har tagit bilder på det som i mina amatörögon stack ut (det här är andra gången i mitt liv som jag kröp i en krypgrund - låt mig veta om det behövs mer för att göra någon slags bedömning utan fuktmätning.

Bild 1:
Uppe i vänstra hörnet verkar det hänt något.
Bild 1,2,3 - de stenklossar som huset står på - "beläggningen" verkar ha släppt - har det någon betydelse?
Bild 2, 3 - På balkarna finns lite "missfärgningar" - vad är detta?
Bild 4 - Konstig massa vid dörren - vad är detta för något?

Vad kan man göra för att göra det torrare vid behov?
Avfuktare?
Vad är en kostnad för en varmgrund på ett mindre hus (permanent lösning?).
Det här ligger både nära vattendrag och mot en sidan av huset står en liten klippa.

Det är lite kallt om fötterna i golvet i huset. Jag kan definivit leva utan golvvärme, men kanske är info som kan vara bra att ha till hands :)

Har fått bra hjälp från det här forumet tidigare, så jag försöker igen :)
 
  • Uppe i vänstra hörnet, stenmuren släppt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbalk och stenar....jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkar, närbild, samt grundmur....jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering vid krypgrumsdörr - vad är detta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget konstigt i vänstra hörnet? Kan vara blind, sista bilden ser ut som fogskum,

Avfuktare kan du sätta in, men då måste du sätta igen ventilationshålen
 
Ok, sista bilden var jag mer nyfiken på vad det var :)
Första bilden - precis ovanför det andra röret. Ovanför är det mer ljust/missfärgat än övrigt i "taket" av krypgrunden...

Hur ser det annars ut? trädbalkarna och att "putsen" på stenarna släppt?

Har du någon känsla för priset av varmgrund - vilken storleksordning ligger det på?
 
Dålig på priser tyvärr, men denna hemsida är klockren om krypgrunder
http://www.lfs-web.se/

Missfärgning kan ju vara salt som tränger ut eller kladdat bruk. Nu var de här med synen igen, men tycker de ser ut som en stålbalk?
 
buspojken skrev:
Dålig på priser tyvärr, men denna hemsida är klockren om krypgrunder
[länk]
Missfärgning kan ju vara salt som tränger ut eller kladdat bruk. Nu var de här med synen igen, men tycker de ser ut som en stålbalk?
Det är definitivt en stålbalk, en "i" balk. Annars har även jag fel på synen hehe.


Missfärgningen ovanför röret du pratar om kan ha varit något läckage sedan tidigare. Vad finns ovanför?
 
Annars ser det inte så tokigt ut, väl inplastat och rent. Syns inga direkta tecken på påväxt av något slag, vilket man oftast brukar ha på trossbotten. Syns vita fläckar om man lyser och tittar noga.
Men jag tycker det ser helt okej ut, inget skräckexempel iaf :)
 
Fick höra att det är inplastat rätt nyligen, så jag antar att man passar på att städa.
Tror också det är en gammal läckagefläck, som man får hoppas att det är torrt nu. Om inte annat kan man be besiktningsmannen att ta en närmre titt.

Vad som finns ovanför skulle kunna vara runt köket, ej badrummet iaf.

Vad hade ni tagit för åtgärder om ni skulle ta över den här krypgrunden? Vill känna mig hyfsat safe om jag går på detta, agerar hellre i förtid än är reaktiv så att säga =)

Ingen dränering på 25 år heller och nära
 
Skönt att allt inte är förlorat på äldre dagar ;)
Mitt råd är att inte röra något som fungerar, Sätt in en trådlös mätare så du har koll på fuktigheten där nere, sen gör du en åtgärd om de behövs, ja brukar klättra ner i min ett par ggr om året o kollar till de bara, har avfuktare o plastad mark, går dock i funderingarna på någon form av isolering då golven är kalla säger chefen här hemma
 
Redigerat:
Ok, tack!
Ber jag i förhandsbesiktningen om något särskilt? :)
 
msylver skrev:
Ok, tack!
Ber jag i förhandsbesiktningen om något särskilt? :)
Om du har möjlighet kan du kanske be att man placerar ut en mätare eller bara en termometer som visar RH. Så får du en vink om hur det är.
Men med tanke på att krypgrunder ser rätt bra ut så borde inte fukten vara något problem :)
 
Tycker inte att någon åtgärd behövs innan du har mätt hur hög luftfuktighet det är. Tycker överlag det ser mycket bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.