Jag har tänkt bygga till ett hus med krypgrund. Nu är jag fortfarande i funderarstadiet,
så jag är intresserad av vad ni tror om följande - och vilka alternativ som kanske är bättre/andra idéer?

Befintlig hus är byggt i början på 1900 talet. Förvånansvärt torrt i krypgrunden och allt virke verkar friskt.
Tanken är att förlänga byggnaden med 5m. Byggnadens nuvarande mått är c:a 10x8m. DVS efter förlängning så blir grundmåttet 15x8m.

Det medför att en ny krypgrund med måtten 5x8m ska dit i en slänt. Där byggnaden slutar finns då c:a 0,5m kvar i höjd
mot dammnivån. (Den nivån som syns i bild är den högsta nivån). Marken består troligtvis mest av slagg blandat med lite jord,
vilket inte är det vanligaste. Lite osäker på hur djupt slaggen är fylld, men den går nog åtminstone ner till vattenytan i bild, innan pinnmon börjar.


Spontana tanken är att mura upp en lecagrund och fylla upp med ett rejält lager grovt singel/makadam invändigt.
-men finns det något bättre/billigare alternativ?
Grävmaskin finns för att lyfta om det skulle vara billigare med färdiga element, som en kompromiss till
att mura själv.

Vad skulle ni rekommendera för typ av grund om jag bestämmer mig för att göra grunden själv respektive leja bort den?
Äldre röd träbyggnad vid en slänt nära vatten, plats avsedd för tillbyggnad av hus med krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är lite osäker på hur du har tänkt, men den bästa lösningen är nog: utbredd platta + Lecamur + makadam + frigolit + betong. Alltså ingen krypgrund, den fungerar inte med dagens isoleringsstandard. Om slagghögen fanns innan det gamla huset byggdes bör det inte vara något problem, men du bör nog gräva lite innan du bestämmer grundläggningsdjupet. Utbredda plattor skall helst gjutas mot material som naturen har komprimerat. Som alternativ till att mura själv kan du köpa färdigarmerade Lecabalkar. De läggs i så fall på vanliga trädgårdsplattor av betong.

Att kryputrymmet under det gamla huset är torrt beror säkert främst på att det inte är så mycket isolering i bottenbjälklaget. Öka inte på denna!
 
Det låter som om det jag varit inne på - jag ska göra ett försöka att beskriva lite bättre - även om fackbegreppen kanske inte är 100. Jag ska gräva bort materialet en bit ifrån huset och därefter ta ut några markfirmor som får offerera, men jag lutar lite åt ta detta som ett av projekten att göra själv.

Urgrävning blir troligen till någon dm ovanför vattenlinjen. Där hamnar sulan - utbredd platta. Har inte läst på eller räknat på laster ännu, men gissar på att en bredd på 500mm borde räcka, även om marken bärighet inte är den bästa?
(slaggen är porös och har ingen vidare hållfasthet, men ser man till nuvarande hus, så blir bärigheten i en 500mm bred sula större än i den gamla delens grundbredd.)

Centrerat på denna platta muras lecagrunden upp. Utsidan under marknivå isoleras med en EPS skiva c:a 100mm 20-25kg/m3. Detta för att hålla tjälen borta från sulan, även där den ligger nära marknivån. Fråga: Glidlager-tjärpapp eller inte, och om, under hela nya grunden?

Därefter var tanken att lägga dit en plastfilm och fylla upp med något dränerande material som inte gör allt för mycket hål i plastfilmen.

Isolering i bjälkaget blir nog troligtvis hampa, eller eventuellt cellulosafiber. Nuvarande isolering är lite sisådär milt sagt så den kommer definitivt att bli mer bättre isolerad än idag.
Lite osäker om jag ska isolera invändigt runt lecamuren? (Blir en stor yta ovan mark, utan isolering utvändigt)
Hur hårt går möss åt EPS, finns lämpligare material i ungefär samma prisklass?
 
Jag blir lite osäker på hur du tänker dig bottenbjälklaget. Kan du beskriva det lite tydligare innan jag kommenterar dina frågor?
Möss är ett elände. De äter allt som innehåller plast. De är särskilt svåra på alla typer av rörisoleringar. Dock har jag inte sett att de kommit åt nedgrävd frigolit.
 
Jag har i ärlighetens namn inte funderat klart på den biten ännu...
på träguiden visar de ett generellt upplägg enligt följande bild (tagen från träguiden)
Illustration av konstruktion för upplag vid en bärande yttervägg med numrerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer att behöva leja bort konstruktionsritandet, men finns det några andra bättre varianter än den på bilden?
-speciellt i kombination med just krypgrund?
-vad skull du ha valt om du fick välja fritt?
 
För att en krypgrund ska fungera idag så krävs antingen att den är uppvärmd (åtminstone vid känsliga perioder), isoleringen i ovanliggande bjälklag inte är tjockare än att det uppstår värmespill (antagligen max ca 15 cm) eller att man installerar en avfuktare. Ingendera lösningen är bra och har driftskostnader. Ett alternativ är att fylla upp med frigolit och gjuta en betongplatta i nivå med lecastenens överkant. Ett annat alternativ är att fylla upp med isolering (t.ex. lecakulor) till samma nivå och sedan bygga ett träbjälklag.
 
Visst värmeläckage kommer det att bli, med kulvert med uppvärmningen från en annan byggnad. Däremot så är det ju sommarhalvåret som kan bli kritiskt, dock så ser jag inte att det borde bli sämre än tidigare - men det är ju nu det gäller att tänka till.

Jag ska fortsätta fundera lite, när jag sedan flyttat dit (bor inte där ännu) så blir det lite lättare att ta dit några firmor och se vad de säger också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.