Hej, vet att det finns en hel del saker sagda om krypgrunder men vill ändå ställa några specifika frågor om min.
I huset vi håller på och tar över finns en krypgrund som är ca 80 cm i höjd att röra sig på. "Taket" i krypgrunden är brädor eller råspont som är målad med cuprinol. Grunden i sig är fin och ingen påväxt eller så på brädorna men fuktigheten är nog ganska hög tror jag. Iallafall, den ger ifrån sig en lite stickande lukt liksom, har fått veta att det är cuprinolen och tänker mig då så här:
Bör jag plocka bort alla de brädorna och sätta dit nya samtidigt som jag lägger plast på marken hela vägen ut till väggarna, minus de sista 10-15 cm och installerar en Munters HomeDry med sorptionsteknik?
Jag vill ju ha bort lukten så att inte alla ens kläder luktar som cuprinolen. Bör jag samtidigt byta ut isoleringen? Tror inte den är skadad eftersom inte brädorna är det men vad vet jag, kanske luktar isoleringen nu också?
Några tankar?
Kommer även att dränera om runt huset senare under sommaren men tänkte ta en sak i taget och börja med en fräschare inomhusmiljö, rent luktmässigt iallafall.

Kom på en sak till, behöver jag sätta nya brädor eller kan jag använda mig av någon form av skivor istället, som är lite större och enklare att sätt upp med tanke på att det är lite trång och sådär?
Tacksam för tankar och svar!
 
Finns lukten endast i krypgrunden eller även inne i huset? Om det endast är i grunden så kanske det inte är så farligt? Det känns ju som rätt mycket jobb annars. Om du ser till att det är undertryck i grunden så slipper du förhoppningsvis också att lukten tar sig in i huset. Det finns även "avluktare" :) som man kan använda, titta t.ex. på trygghetsvaktens hemsida. Annars så låter det väl bra de åtgärder som du föreslår, vilken typ av avfuktare som skall användas har ju debatterats friskt i flera trådar både nu och då...men facit är det ju ingen som har. Jag tror (enbart min tro baserat på vad jag själv läst mig till) att sorptionsavfuktare är effektivast om du har en kall grund och om behovet av avfuktning är stort, annars så kan värmeslinga enligt trygghetsvakten eller en vanlig kondensavfuktare vara ett alternativ. De sistnämnda verkar också vara betydligt driftsnålare än sorptionsavfuktare, om man skall lita på vissa rön.
 
Jag var kanske lite otydlig där angående lukten. Jo, lukten finns i huset och sätter sig i alla kläder när man varit där. Det är därför jag är beredd att göra ganska mkt för att slippa ifrån det. Inte så kul om folk tror man har mögel i huset när man inte har det.
Grunden är väl kalla antar jag, inget som värmer där nere. Typiskt 70-tals hus med mexitegel upp till fönstre och sen trä.
 
Jag har nyligen plomberat och isolerat min krypgrund. In åkte en Homedry avfuktare från Munters. Samma dag avfuktaren sattes igång sjönk Rh från 80% till 55%. Två veckor efter idrifttagning så går avfuktaren ca 5 timmar per dygn.

En bra sak med Homedry är att den kan köra med fläkten konstant påslagen eller fläkten påslagen endast vid avfuktning. Har man elak lukt så kan fläkten gå oavbrutet tills källan till illalukten är uttorkad eller eliminerad på annat vis.
 
Consensus:
Det låter ju bra, men vad tror ni om isoleringen och om jag behöver nya brädor eller bara kan använda ngn form av skivor för att hålla uppe isoleringen? För jag antar att det är dess enda egentliga funktion eller?
Såg att ngn hade använt sig av asfaltbord, är det ett vettig alternativ kanske?
 
Ett förslag...installera en avfuktare, t.ex. en Munters om du vill det, som skapar undertryck, sedan vänta och se. Undertrycket är bra för att hindra att lukt tränger in i huset. Om lukten kvarstår, vilket den kanske kan göra ett tag, eller om ni tycker att golven är för kalla, då kanske det är läge att göra som du föreslår med att ta bort brädor och isolera om.
 
Isolera om är det sista jag vill göra, fick bara en tanke om att lukten kanske sat sig i den också :)
Brädorna tänkte jag ta bort därför att jag kanske lite naivt trodde att lukten skulle försvinna direkt då, men det kanske den inte gör? I så fall installerar jag bara sorptionsavfuktaren och väntar, är ju minst jobb för mig liksom!

Vad tror du asfaltborden? Är det ett alternativ till brädorna i så fall? Finns det ngn fuktspärr någonstans i botten som jag behöver ta hänsyn till om jag nu ska röja runt bland de brädorna?

Usch, är värsta amatören och säkert är frågorna dumma men frågar jag inte lär jag mig inte :)
 
Dom flesta här är nog amatörer...som du och jag :)
Asfaboard funkar nog bra, eller så byter du ut mot ny råspont, det beror lite på vad som blir enklast, får du in asfaboard skivor in i krypgrunden? Om det finns fuktspärr så sitter den mellan innergolv och isoleringen, inte mellan blindbotten (som de bräder som sitter underst kallas tror jag) och isoleringen. Problemet om du tar bort denna blindbotten är att isoleringen kanske rasar ut, och speciellt om du har ett gammalt hus och isoleringen består av spån.
Usch jag tycker det låter som en himla massa jobb, speciellt som du säkert har andra saker att hålla på med också, så mitt förslagkvarstår...avvakta och se om lukten försvinner i och med avfuktningen!
 
Asfaborden hade jag tänkt ta pp ett tillräckligt stort hål för i så fall, får ändå göra ett för det befintliga sitter under spisen vilket ju inte är sådär himla lyckat.

Nej men då gör jag nog som så att jag installerar sorptionsavfuktaren och hoppas att lukten försvinner på en månad, är det rimligt att tro? Flyttar inte in förrän i början av juni ändå.

Skulle det behöva bli byte av råsponten under så är det vanlig isolering och inte sågspån, så mkt vet jag iallafall ha ha

Men tack för utbytandet av tankar och dina förslag och erfarenheter :)
Kommer nog mer när vi närmar oss en inflytt, blir ju en del att renovera he he
 
Jag skulle testa att montera avfuktaren först och se om lukten försvinner när grunden torkat ut ordentligt. Illalukt kommer ofta från syllen som kan vara i tryckimpregnerat virke. Försök isolera grundmurarna så att du inte får kondensutfall mot dem vintertid.

Blindbotten är i mitt fall av fiberboardskivor, dvs masonit, 8mm skulle jag gissa. Asfaboard är lite för mjuk och går lätt sönder.

Ifall du ska byta blindbotten, fundera först hur du ska få ner materialet i krypgrunden. I mitt fall är luckan 60x60 cm och jag skulle få svårt att klämma ner nåt där.
 
Om lukten sätter sig i kläderna när ni varit i huset är risken stor att sen sitter i tapeter och färg också. Men ni kanske ska renovera ytskiktet i huset också.
Vi hade luktproblem i båten vi har när vi köpte den och fick slipa ner och lacka om allt trä och byta alla textilier innan det blev bra
 
cian,
Ja, det blir en totalrenovering kan man väl säga, det enda vi inte kommer göra ngt åt nu är badrummet och köket, ny färg blir det på alla vägar utom i badrummet då förstås då det idag är tråkigt plasttapet.

Tur man har gott om tid för allt sånt innan man flyttar in :)
 
Mikael_L
Jag kan inte låta bli att fundera lite över de tidigare ägarna och den här grunden ... :confused:

Om dom Cuprinolat, så måste det väl varit av någon anledning dom tyckt det behövdes, sen kan man ju också fundera på hur dom har stått ut med lukten.

Ja, jag är bara lite orolig att det ligger en fisk begraven (som luktar!? ;) )
:(
 
Kan ju tänkas att de gjort förebyggande åtgärder i tro att det skall bli skydda, behöver ju inte vara på grund av faktiska problem...om dom inte hade en sjö därunder där din nu begravda fisk fanns förstås :)
 
Mikael: Nejdå, de förra ägarna var bra folk, var mammas hus he he. Nu har hon gått ur tiden och det är dags för mig att ta över. Cuprinolen finns i alla villorna på gatan och alla har haft samma luktproblem. Dock har ingen haft ngn som helst mögel eller så vilket får mig att tro att cuprinolen verkligen har gjort sitt jobb. Huset är från typ69-70 ngn gång, kanske var det så man gjorde då? Jag har som sagt inte en aning, är helt nybörjare vad gäller allt sånt här. När man bodde i det märkte man så klart det inte själv och ingen sa ngt heller, men jag tror ändå att det luktar mer nu än tidigare.

Har iallafall inhandlat åldersbeständig plast idag och ska köpa luckan imorgon som jag ska sätta i grunden. 58x79 cm blir den. Hmm...kom på nu att det kanske inte funkar, har ju bara ca 80 cm att krypa runt på där inne. Får mäta imorgon innan jag köper den.

1-1 mot Nordirland...hoppas på bättring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.