Hej! Min första post här på forumet.

Ser att det finns många trådar om krypgrund och stående vatten men känner inte riktigt att de avhandlar de fall där golvbjälklaget har en undersida i betong.

Jag är spekulant på ett hus. Har idag varit nere i krypgrunden. Det var en hel del stående vatten på vissa ställen. Huset är beläget precis vid ett stort vattendrag. Det är byggt 59. Underhållet har varit undermåligt senaste 30 åren.

Besiktningsprotokollet för huset säger följande:
En krypgrund är en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador, aktuellt golvbjälklag har en undersida av betong, vilket är positivt, För att säkert fastställa grundens funktion och golvbjälklagets kondition krävs dock alltid en fortsatt teknisk undersökning. Organsikt material som förekommer i grunden bör avlägsnas. Rörinstallationer har rostangrepp och bör åtgärdas. Stående vatten förekommer i grunden. Spår av mättnad på betonggrundmur förekommer generellt.

Det står även:
Ett hus med krypgrund där golvbjälklaget består av lättbetong brukar fungera relativt tillfredsställande om det inte förekommer uppbyggda golv med isolering ovanpå detta då blir funktionen inte lika förutsägbar.

Min fråga är enkel.
Hur pass avskräckt bör man vara för detta?
Vilka åtgärder bör vara minimum?

Jag bifogar några halvdana skärmdumpar från en film jag gjorde där nerifrån.

Skärmdump från en krypgrund med stående vatten, synliga betongytor och rörinstallationer, tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med stående vatten och betongundersida, rör med rostangrepp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimly lit crawl space with standing water, rusted pipes, and concrete underside of floor joist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående vatten och fukt på betonggolvet i en krypgrund filmad av en spekulant på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.