Vi ska göra en tillbyggnad på ca 25 kvm till vårt hus och har av en byggare fått ett lite udda förslag på grundlösning. De gör först en grundmur, ev med extra mur i mitten för avlastning, och lägger sedan en galvad plåt på denna som täcker hela byggytan. Därefter kantelement, cellplast och betongplatta på det. En slags kombination av krypgrund och platta på mark således (plattan ligger liksom upphöjd på en krypgrund). Fördelen skulle vara att man slipper schakta bort så mycket jord (det sluttar ganska mycket ut från huset i vårt fall) och slipper köra tillbaka lika stora mängder makadam. Det bör ju bli helt fukttätt också.

Jag hittar ingen information om den här lösningen på nätet. Någon som har erfarenhet av det?
 
Jag har lite svårt att förstå din förklaring. Det kan ju inte vara cellplast mellan plåten och betongen. Är det kanske ett Combideck?
 
Jag har bara fått en muntlig beskrivning av lösningen, så kan ju ev ha missuppfattat något. Jag ska ta reda på mer och återkomma.
 
M Mats i Malmö skrev:
Jag har bara fått en muntlig beskrivning av lösningen, så kan ju ev ha missuppfattat något. Jag ska ta reda på mer och återkomma.
Om din beskrivning stämmer skulle det visserligen kunna vara en fribärande betongplatta med kvarsittande form av TRP-plåt. Så jag ska inte säga att det är fel.
 
W witten skrev:
Jag har lite svårt att förstå din förklaring. Det kan ju inte vara cellplast mellan plåten och betongen. Är det kanske ett Combideck?
Jag kollade på Combideck (Plannja) nu och det är nog troligt att det är den lösningen. Det står att den går att använda till kall ventilerad krypgrund. Då gjuter man på plåten och lägger cellplasten ovanpå.
 
  • Teknisk ritning av Plannja Combideck-system för kall ventilerad krypgrund inklusive detaljer såsom ventilation och isolering med extruderad cellplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.