G
Hade Anticimex hemma på en liten besiktning igår som då kikade lite på min krypgrund och konstaterade att jag hade ett förhöjt värde av fukt, RF på 80% samt 17.5% fuktkvot i virket.

Jag rekommenderades att lägga ut en plast på backen under förutsättning att det inte får finnas nått organsikt material kvar under vilket blir ett hästjobb för fan så det ser ut under alltså..

Han tippsade även om en sorptionsavfuktare men fan dom var inte billiga, 35000 tusen men då ingick visserligen jobbet men iallafall... Vad har ni för erfarenheter?

Mitt första steg blir ju att rensa bort att skräp och lägga ut plast, men spelar det nån roll vad det är för underlag under? Ska man lägga plasten typ 10 cm från grundmuren?
Blir det inte extra hög fuktbelastning utmed kantera där plasten slutar? Ska man tejpa skarvarna?

I bakhuvet så hör jag " Huset har stått i 60 år utan problem" men samtidigt så kommer jag att ändra förutsättningarna när jag river upp golven och isolerar så det är väl lika bra att vidta åtgärder innan problem uppstår.
 
Bara plasten ger mycket. Sen tycker jag, att man kan starta med vanl avfuktare. Till krypgrund!
Och kolla rh med en fjärr mätare.
80% just nu är inte SÅÅÅ mycket. Det är nu det är som fuktigast. Nästan. Men under vår, tidig sommar. Ja. Då blir det för mycket. Men under dessa månader kan en kondens avfuktare räcka.

Och jag är övertygat om att den räcker. Och försök lägga foljen noga. Med överlapp. Vik lite upp mot balken.

Så skulle jag göra.
 
Ja, börja som sagt med de "enkla" åtgärderna. Ut med allt som det kan växa i och på med en plast. Fall mot mitten och ett knivstick i lägsta punkten.

Förslagsvis lägger du ner en RF logger ett par veckor innan åtgärden. Kan ju vara intressant att se skillnaden.

Finns en annan metod också. Då gräver man ur och fyller med Leca-kulor. Dessa fungerar isolerande och ger en del andra fördelar.
 
G
tack för svar!

Jag ska storstäda grunden i vinter :) men spelar det nån roll vad jag kommer att ha under plasten? Måste jag lägga ut sand/makadam? Borde man inte få en högre fuktbelastning utmed grundmuren?
 
Organiskt material kan börja jäsa. Du vet. Gaser... Svamp...

Rensa som andra skriver. Det blir bäst.
 
Har man massa träspån och torv mm utblandat med bottenmaterialet kan det nog vara svårt att rensa allt organiskt. Jag rensade det jag kunde se och nu ett år efter plastning har jag ännu inte sett något mögel eller annat problem.

I övrigt rekommenderar jag kondensavfuktare för de fuktigaste månaderna juli-septemper. Den kan användas till annat övriga året. Sorptionsavfuktare måste vara overkill i de flesta fall.
 
Storkarp

Jag tycker som du betr. avfuktare. Fuktigast är det i aug, sept. Och då duger en vanlig till detta.
 
Om du plastar skall du forsoka fa till en liten kulle pa det material du nu har pa marken under huset. Pa sa satt rinner ev. kondens av mot sidorna. Har jag hort.
 
Tokyoboy skrev:
Om du plastar skall du forsoka fa till en liten kulle pa det material du nu har pa marken under huset. Pa sa satt rinner ev. kondens av mot sidorna. Har jag hort.
Tvärt om. Fördjupning i mitten. Ett kryss/snitt i plasten så att vatten kan rinna ner i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.