Vi köpte förra året ett fritidshus från 70-talet, med krypgrund. Grunden är oisolerad, har cirka 1 m "takhöjd", har jordbotten, och ventileras med kattgluggar. Tidigare ägaren hade haft problem med mögel, och har bytt delar av trossbotten och satt in ett dräneringsrör, samt ett par extra ventiler.

Eftersom det luktar i huset kröp jag in och tittade i krypbotten, och där finns mögel. Jorden på golvet är märkbart fuktig.

Jag har läst allt jag hittat här om krypgrunder, och tänkte höra vad ni anser om följande plan:

1) Jag städar krypgrunden så gott det går, dvs tar bort så mycket organiskt material som möjligt.
2) Lägger 0.2mm åldringsbeständig plastfolie på golvet som fuktspärr.
3) Lägger 30 mm cellplast ovanpå som isolering.
4) Tätar alla ventiler utom en.
5) Sätter en kanalfläkt i den sista ventilen för att skapa undertryck & hindra lukten från att gå upp i huset.
6) Ställer till nästa sommar ner en luftavfuktare som får dränera direkt till dräneringsröret.

Verkar detta som en bra plan? Nåt jag glömt? Är cellplasten nödvändig? Borde jag sätta fuktspärr och/eller cellplast även på grundmuren?
 
Redigerat:
Läste ett par gånger fattar inte riktigt, men menar du så här?
1)städa = bra
2) plast mot trossbotten eller mot marken? Plast eller diffusionstät duk är till för att hindra markavdunstning, dvs, ytterligare fukt från marken. Du har ju redan fukt i luften som antagligen fälls ut pga temperaturskillnad mellan grund och trossbotten.Plasten ska vara mot mark, plast mot golvet är också bra men inte bara.
3) Isolering mot trossbottens undersida, mot marken är det rätt meningslöst.

Skulle själv ha grävt ut lite och lagt dit lite mackadam för att marken luftas och håller sig torr. Kanske inte möjligt hos dig och en massa jobb.

Detta är en idé, säkert någon som har andra rön, det är ju lite olika skolor hur man gör med krypgrunder och vindar, men i stort samma problem med att varm luft möter kall.
 
Havsutsikt skrev:
2) plast mot trossbotten eller mot marken?
Marken, ja.
3) Isolering mot trossbottens undersida, mot marken är det rätt meningslöst.
OK, det sparar lite pengar. Jag fick idén till att isolera marken från den här: http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/11148/rapport krypgrunder rev 070722.pdf (sida 23 och sida 35), det verkade som om de fick betydligt lägre fuktnivåer genom att lägga cellplast ovanpå fuktspärren på marken.

Skulle själv ha grävt ut lite och lagt dit lite mackadam för att marken luftas och håller sig torr. Kanske inte möjligt hos dig och en massa jobb.
Det är nog nåt jag kan behöva göra senare tror jag.
 
Varför är marken så fuktig att dränering i krypgrunden behövs? - Se till att kolla att takavvattningen fungerar och inte rinner ut precis vid grunden, att marken lutar ut från huset så ytvatten rinner bort och fundera på om dränering av grunden behövs.

- På så sätt hjälper du till att åtgärda felet och inte bara symtomen.

Självs skulle jag också försöka gräva bort jorden och ev ersätta med makadam, och inte bara "plasta" in jorden.

/abbe
 
Det är första året jag äger huset, och det är ett renoveringsobjekt.
Takavvattningen har tidigare INTE fungerat, utan takrännorna tömde vid husfoten, och marken kring huset hade sjunkit ihop så vid häftigt regn bildades rena vallgraven. Det har jag fått åtgärda under sommaren.

Jag vet inte säkert varför marken under huset är fuktig, men spelar det någon roll att det är fukt i marken under plastfolien?
 
Redigerat:
Jord=biologisk material=lukt. Dvs du bör avlägsna jordskiktet o komma ner till moränen. Sedan gärna skotta in makadam eller grus. Man kan använda torrsugare för att få bort jorden. Vet inte hur långa slangar man kan koppla på en sådan.
 
Vill du sänka luftfuktigheten i krypgrunden så skall isoleringen läggas på marken över plasten. Ökar du isoleringen i trossbotten kan problemet förvärras. Räcker inte detta så ta bort isoleringen i trossbotten och öka den på marken så får du en varmgrund.
 
Kröp runt och spårade var fukten kom ifrån, och fick en aha-upplevelse: den kommer ifrån när jag högtryckstvättade altanen. Under altanen har jag inte grävt, så där lutar fortfarande marken in mot huset. Vattnet har runnit under altanen mot husväggen, tagit sig genom grundmuren, och in i krypgrunden.

En fråga: bör jag ställa in en byggfläkt och försöka torka upp innan jag lägger på plasten?
Eller kan jag lägga plasten på marken fast den är fuktig?
 
Hej Azur,

Det viktiga är att allt organiskt material; jord, kvistar, byggrester, plankor, ja allt som kommer från naturliga material som kan mögla etc vid fuktpåverkan måste bort. Det kan vara stora eller små bekymmer - men så länge någonting av detta finns kvar så är du helt enkelt inte klar på denna mycket viktiga punkt.

Sedan återfyller du med makadam / singel / lecakulor som är ett så kallat kapillärbrytande skikt.

Ovanpå detta lägger du en 0.2 mm diffussionsbrytande plastfolie - lägg den i våder tvärs emot den riktning där eventuell markfukt rinner in ifrån ifall det är lutning in i grunden på huset. Det är viktigt att du lägger skarvarna omlott från detta håll också och tejpar alla skarvar noggrannt (tejpen måste passa plasten så att den också är åldersbeständig).

Därefter tätar du alla ventiler/kattluckor; det går med cellplast som du skär till och med byggskum (mura är bättre för det är helt åldersbeständigt) - dock skall du spara en ventil för det är genom den du placerar våtluftsröret från avfuktaren du bör montera. En avfuktare (sorptionsmodell) kostar dryga 10.000 kr från Munters etc och är väl värt pengarna för det är bara den tekniken som fungerar när det blir låga gradtal ute. En kondensavfuktare är långt billigare - men den tappar funktionen när det blir 5-10 grader plus ute och du skall tänka på att det inte är 1-2 år denna anläggning skall vara i drift utan kanske i 30-40 år...

Det spelar alltså ingen roll att marken är fuktig - det är det som avfuktaren skall ta hand om - dock måste ovan förklarade moment vara utförda (inget som kan mögla, kapillärbrytande makadamskickt, plast på, tätning av ventiler och installation av avfuktare) - därefter kan du dra en suck och veta att grunden bara blir friskare och friskare - tro mig, jag har provat i 3 år nu...och det är en fröjd att ha 81% luftfuktighet ute ikväll och 58% i grunden istället för tvärt om som det var för ett par månader sedan...puh!

Vänligen

TMC
 
Tackåbock TMC, så gör jag!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.