Hejsan

Är nyinflyttad i ett äldre hus från 1910.
Trähus på ca 157 bo och 50 biarea

Hade anticmex på besök och vi gick igenom hus.

Ingen konstigheter med huset men han rekommenderade avfuktare till krypgrunden (Sorption avfuktare)
har läst lite på ifs hemsida och känns som ett bra ställe att beställa ifrån då man kunde få hjälp med installationen också med hur de ska dras.

Lite frågor kring krypgrunden.

Såg att de var isolerat på vissa ställen under huset.
Är de värt att installera resten av huset med underifrån?

Läst lite att man kan lägga plast i markgrunden är de något att göra också + avfuktare?
Ska man täta alla hål som finns i krypgrunden mot utsidan och med vad? Fogskum?

Då detta är nytt för mig och att google runt skapar frågor så kände jag att en tråd här kunde hjälpa lite extra =)
 
Anticimex rekommenderar alltid avfuktare i grunden vare sig det behövs eller inte. Är det några problem med fukt där? Skaffa en fuktmätare och mät temperatur och fuktighet en säsong så vet ni om det är något problem över huvud taget innan ni gör dyra investeringar.
 
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Just nu låg de på 16.8% och vad jag sätt så är de lågt då, de är "bra" att ligga runt 65%? när de väl är säsong för fukt?

Det är väldigt mycket träplankor och annat skit i grunden som jag tänkte börja att rensa bort iaf och göra grunden ren från de så bara sten/jord är kvar sen.
 
16,8 är fuktkvoten i materialet och 65 är relativ luftfuktighet, så det är svårt att jämföra dom siffrorna.
 
harry73
Köp hygrometer för krypgrund och hålla koll på luftfuktighet och temperatur.
Framförallt augusti kan ha hög fuktighet.
Efter sommaren kan du fundera om du behöver avfuktare, om det ska vara sorbtion eller kondens och vilka andra åtgärder behövs
 
  • Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Jag håller med harry73 om att sitta still i båten ett år . Anticimex vill alltid sälja in deras kostsamma lösning, som förvisso också är bra, men ofta inte behövs. Exakt samma hände för oss när vi flyttat in och Anticimex var här och kände "mögeldoft" i grunden och verkade så bekymrade att vi genast fick en offert på typ 60 tkr.
Istället började vi med att plasta grunden och skaffade en hygrometer. Därefter fick det gå ett år då vi följde fuktnivåer. Eftersom dom stundtals kunde vara höga, utan att vi egentligen har några problem, så valde vi att sätta ner en kondensavfuktare för några tusenlappar som kör när det är som fuktigast. Vi hade säkert kunna klara oss utan, men det känns bättre när luftfuktigheten är under kontroll så att säga.
 
  • Gilla
Mlindahl och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.