B
Läst en massa trådar men verkar gått vilse
Anticimex offert 42tusen för att installera sorbitionsavfuktsre och täta kattgluggar.
Men vi ska själva se till att det finns el i krypgrunden.
Övrigt är gjort sen innan som plast grus och isoleringen.

Hur får vi ner kostnaden?
Täta gluggarna själva. Hur gör man det? Läst fogskum men vad mer och hur?
Hur se till att få ner el till grunden?
Något vi kan/får göra själva eller är elektriker ett måste?
Dra en förlängning sladd och njuta fast den kan vi men inget mer och jag tvivlar starkt på att det räcker.
 
Har du mätt fuktigheten? Hur fuktigt är det? Har du mätt temperaturen?

Har du redan plast, det är mindre fuktigt och du vet att temperaturen inte går under noll i grunden så hade jag börjat med en enkel kondensavfuktare ...

Anticimex brukar använda den här https://www.lfs-web.se/avfuktare-ctr-300tt.htm avfuktaren, så om det är den de lämnat offert på får du fundera på om det är värt att lägga 20 tusen på lite rördragning från dem ... Elektrikern som du bör (läs: måste) anlita får du nog räkna med ett par tusenlappar för, kanske en dags arbete om du har otur...

Fördelen med den avfuktaren som Anticimex rekommenderar är att den har konstant utblås, vilket är bra om man har problem med radon.

Det finns billigare dock varianter, som är lika bra. Själv har jag föregångaren till den här: https://www.lfs-web.se/avfuktare-acetec-evodry-pd+.htm som inte har kontinuerligt utblås, men däremot har färre rörliga delar.
Jag har tätat mina gluggar med en 100 mm tjock cellplastskicka som jag skar ut i fyrkanter som passade precis i hålet, och fogskummade runt ...
 
B Bådablir9 skrev:
Läst en massa trådar men verkar gått vilse
Anticimex offert 42tusen för att installera sorbitionsavfuktsre och täta kattgluggar.
Men vi ska själva se till att det finns el i krypgrunden.
Övrigt är gjort sen innan som plast grus och isoleringen.

Hur får vi ner kostnaden?
Täta gluggarna själva. Hur gör man det? Läst fogskum men vad mer och hur?
Hur se till att få ner el till grunden?
Något vi kan/får göra själva eller är elektriker ett måste?
Dra en förlängning sladd och njuta fast den kan vi men inget mer och jag tvivlar starkt på att det räcker.
Själva apparaten kostar ca 23.000. Gör resten av jobbet själva, dvs täta och dra spirorör. Egentligen väldigt enkelt. Och då sparar ni nästan 20.000. Man måste investera i en stegborr som är dyr för att göra hål i spiorrören för de dysor som skall monteras.

Jag har gjort en sån här installation med anticimex. De kom bara dit och driftsatte själva apparaten, förarbetet hade jag gjort själv. Elektriker är dock ett måste. Inget du får göra själv.
 
B
Täta kattgluggarna fundera vi på att görs själva
Men spirorör och doser fattar jag inget om.
Men hur tätar man kattgluggar och ska alla tätas?
Fogskum och nått nät?
Vad kan elektriker kostar tro? Misstänker att de måste dras ifrån antingen hallen eller skåpet ute och ner i grunden på nått vis. Luckan till grunden är i hallen. Och i vilken ordning?
Först kontakta elektriker och berätta planen och be om offert och sen när den gjort sitt så kommer Anticimex och gör de dom ska. Förutom kattgluggar då om vi gör de själva. Hur lätt är det att täts kattgluggar fel?
Hur stor är risken att Anticimex kommer dit och säger att nej detta uttaget är på fel ställe så vi kan inte installera avfuktaren? Och vems ansvar är de på då? Vårat för vi fått för oss att elektrikern vet vart det ska vara eller elektrikern? Be elektriker och anticimex tjöta med varandra innan så det inte blir fel?
Massa frågor nu men har noll koll här
 
Plasta marken och täta gluggarna. Sen skaffar ni en fuktmätare och mäter under en längre period så vet ni sen om ni över huvud taget behöver någon avfuktare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
B
Jo men hur tätar man kattgluggarna??
 
R
B Bådablir9 skrev:
Jo men hur tätar man kattgluggarna??
Sågar ut en bit som är något för stor i eps plast alt. frigolit och trycker dit.

Sista biten rimmade ;)

Alternativt att du trycker dit en förbigående katt.

Fogskum om du har bråttom.
 
  • Haha
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
B
Katt :)
 
B Bådablir9 skrev:
Täta kattgluggarna fundera vi på att görs själva
Men spirorör och doser fattar jag inget om.
Men hur tätar man kattgluggar och ska alla tätas?
Fogskum och nått nät?
Vad kan elektriker kostar tro? Misstänker att de måste dras ifrån antingen hallen eller skåpet ute och ner i grunden på nått vis. Luckan till grunden är i hallen. Och i vilken ordning?
Först kontakta elektriker och berätta planen och be om offert och sen när den gjort sitt så kommer Anticimex och gör de dom ska. Förutom kattgluggar då om vi gör de själva. Hur lätt är det att täts kattgluggar fel?
Hur stor är risken att Anticimex kommer dit och säger att nej detta uttaget är på fel ställe så vi kan inte installera avfuktaren? Och vems ansvar är de på då? Vårat för vi fått för oss att elektrikern vet vart det ska vara eller elektrikern? Be elektriker och anticimex tjöta med varandra innan så det inte blir fel?
Massa frågor nu men har noll koll här
Att täta gluggarna tar 10min för anticimex. Dvs du har inget att spara på att bara göra just den detaljen själv. Men om du läser på lite på LFS hemsida (länken finns här i tråden), så kan jag lova dig att koppla ihop några spiro (plåtrör, köps på Bauhaus eller liknande), borra några hål i dem (dock behövs en speciell borr till detta "stegborr", vilken är dyr 300kr typ) samt trycka i ett antal plastmunstycken (dysor, som levereras med installationskitet till avfuktaren.) är pinsamt enkelt. Jag vill bara hjälpa dig att spara 20.000kr.

Så här kommer det gå till: Du kontaktar anticimex. De kommer ut till dig för inspektion. Ni kommer överens om var avfuktaren ska stå, och vart eluttaget ska sitta. Ni kommer överens om vilka förberedande arbeten du ska göra, tex var och hur spirorören ska monteras (de hängs under trossbotten). Du får en offert av anticimex som kommer bero på din arbetsinsats. Om du inte gör något själv så vet du redan vad det kommer kosta. Du kontaktar en elektriker som monterar eluttag på överenskommen plats (detta kan kosta lite eller mycket beroende på förutsättningarna).

Avfuktaren kostar 23.000. Men eftersom anticimex gör sig besväret med att komma ut till dig och installera den (vilket innebär att ansluta den till spirorören samt sticka i en stickpropp i eluttaget), så vill de ha betalt för detta. Har du förberett allt med rör, el, och tätning, så anticimex bara kommer ut och ansluter så skulle jag gissa att du får en offert på ca 33.000.
 
R
Vad är det för magiskt med anticimex avfuktaren för 23 000. De köper väl en liknande acetec, munters och lägger på 50%.
 
R RapidSledge skrev:
Vad är det för magiskt med anticimex avfuktaren för 23 000. De köper väl en liknande acetec, munters och lägger på 50%.
Nja, det som skiljer är som sagt att de har ett roterande sorptionselement, och det finns några fler tillverkare av likadana bla. DryAir ... Munters vet jag inte, men AceTec har ett fast sorptionsblock, vilket är en lite enklare konstruktion, mekaniskt sett ...
 
R RapidSledge skrev:
Vad är det för magiskt med anticimex avfuktaren för 23 000. De köper väl en liknande acetec, munters och lägger på 50%.
Ja, i detta fall hade de väl offererat en Acetec. De har inga "egna".

Att de "lägger på" 50% är väl inte så konstigt. De ska ju ha betalt för att de gör sig besväret att installera den. Som jag har försökt förklara är det enkelt att köpa en acetec helt själv och installera den. Eller någon mellanvaraiant där man gör förarbetet själv och anticimex står för installation av maskinen (vilket kan kännas trygt att få kvitto på att allt är driftsatt och injusterat och fungerar som det ska). Känns det för besvärligt eller svårt får man anlita någon, och betala därefter.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Fukten leder man undet plast och isoleringen in i marken.
Låt den jobba några dagar med förlängningssladd för att kolla om man får ner fuktigheten och gör därefter en bättre installation mha elektriker

Sladd från tex garage eller uteplats då?
Hur tar man sig in under plast och gruset då? Eller går det och leda ut från en glugg och täta runt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.