Hej!
Har ganska nyligen införskaffat ett nässjöhus/norrlandshus, byggt som parhus (byggår -82).
Har nyligen installerat en fuktmätare och den gav inte direkt lugn och ro i sinnet. 13-14 grader med 80-85 RH. Har nyligen besiktat den och konstaterat att de inte finns någon påväxt men jag skulle endå vilja göra förebyggande åtgärder. Husen är byggda bredvid varandra med ca 30 cm mellanrum och gemensam fasad och grund. Har en del funderingar inför kommande åtgärder.

Problem 1: utrymmet mellan husen går från grunden ända upp till nock( brant tak). Det är ju döutrymme samt nät mellan vindskivor i takfoten så där ventileras/kommer in luft, men varm luft stiger mellan huskropparna och skapar svallis på vintern(främst i takfot men tinar snö mellan kropparna hela vägen upp). Kan jag täta detta utrymme nertill i grunden mellan betongbalkarna utan att försämra förhållandet i krypgrunden? de tordes bli ett varma klimat nere i grunden. alt sätte en ventil där luften kan komma ut längst upp på taket.

Problem 2: i grunden ligger plast täckt med grus, ca en meter från rasskivor (galvad plåt) slutar den dock, där är ett betydligt fuktigare klimat. viss fyllning på insidan mot skivorna (som mottryck antar jag). Vad bör göras för att få en säkrare grund på enklaste sätt? ventilationen är ganska sparsam på totalt ca 140 kvm krypgrund (ink grannens del) finns det 8 ventilationshål på varje långsida. helst vill man ju sätta för i mellan mig och grannen då hans kattgluggar är ganska igentäppta av löv osv. Ger det någon effekt av att lägga på ny plast ända ut och kanske tom över plåtarna och sen fästa isolering på backen likadant som plasten? borde ju stänga ute betydligt mer markfukt än vad som kommer in idag? Det är ju sparsamt med virke där, ca 65 cm frigång med 3 fack per hus, bara betong och blindbotten( ngn form av svart board) med galvade rasskivor runt om. ngn gammal asfabord bit kvar som ska bytas där det rasat in lite mellan huskropparna.

Många funderingar och ganska rörig inlägg känns det som, men hoppas på att det öppnar upp för lite diskussion om vad som kan tänkas som lämpliga åtgärder.
Vill inte börja rodda på och i slutändan står man med en grund i sämre skick. Eller göra en massa arbete och lägga ut tusenlappar på något som ej behövs åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.