Vi funderar på att köpa ett hus som har en krypgrund.
En snickare(som jobbat i branschen med eget framgångsrikt företag) var med oss och tittade på det som gav oss rådet att fylla upp grunden med 60 cm makadam. Idag är det 120 cm djupt. Han sa att det var alldeles för djupt för att vara en krypgrund.
Har även pratat med anticimex som gjort besiktningen på huset som inte alls tyckte att detta behövde fyllas upp, utan att det skulle räcka med en krypgrundsavfuktare så skulle den fixa allt. Som dom då självklart sålde.
Har kollat överallt på internet men kan inte få fram någon som helst info om hur djup en krypgrund rekommenderas att vara.
Alla säger olika, vem ska man tro på?

Någon som vet vad som rekommenderas eller vad har ni för djup i er krypgrund?
Någon som "fixat" en krypgrund. Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!
 
Fylla krypgrunden med makadam har ingen som helst inverkan på fuktigheten i luften därnere, vill jag påstå.

Är det fuktproblem, så leta efter andra trådar här i ämnet. Sorptions- eller kondensavfuktare är ett kärt diskussionsämne!

Jag tror att om jag var i era kläder skulle jag tro på anticimex men försöka skaffa en billigare lösning. Men som sagt, kolla runt här i foumet först...
 
Okej tack, ska kolla där! Men du vet inte vad "normalt" djup är i en krypgrund?
 
Njaa, det heter väl krypgrund för att man kryper där. Så typ 80 cm tror jag är vanligt. Det är vad jag själv har i huset. Har du 120 cm är det bekvämt och bra. Makadam spärrar ju inte fukt, så att fylla med makadam är onödigt.
 
Håller med alla andra som svarat, jag skulle vara glad om jag hade så högt i min grund. Skulle aldrig fylla upp så att en fuktig och kall mark kommer närmare blindbotten. Sen om du ska kolla på en avfuktare så rekomenderar jag att du tar pris från andra firmor. Finns vissa avfuktare som är billiga och vissa som är dyrare men allt har med vilket klimat dom är gjorda för och hur lång livslängd dom ska ha. Jag skulle rekomendera sorptionsavfuktare.
 
Håller också med övriga talare. Var tacksam för att det är lätt att komma in. Fylla upp med makadam har ingen inverkan på eventuella problem. Fanns det synliga fuktproblem idag?
 
harry73
Det är bra med lite höjd. Blir t ex enklare att tillägsisolera golvet underifrån.
Om det inte finns fuktproblem i nyläget skulle jag inte köpa en avfuktare, men en (trådlös) fuktmätare, så att jag kan läsa av krypgrundens fuktighet i huset (utan att krypa ner i kryprunden). Om man har höga fukthalten (mer än 75 - 80% när det är som fuktigast (några veckor i juli/augusti) och mer än 70% resten av tiden, skulle jag stänga tilluftsventiler i krypgrunden och instalera en liten avfuktare.
Med en fuktmätare är det lätt att kontrollera om det hjälper tillräckligt.
 
Det blir ju mindre luft att avfukta om man fyller upp halva källaren. Samtidigt lägger man in plast som tar hand om den värsta markfukten.
 
harry73
Anticimex rekommenderar ALLTID sin egen avfuktare.

Vi har ett nytt hus med en avfuktare i krypgrunden. Vi kontrollerar fuktigheten regelbunden (flera gånger per veckan och vi har inga fuktpoblem som helst.
När vi tecknade en hem och villaförsäkring gjorde anticimex en besiktning och rekommenderade sin egen avfuktare eftersom våran inte skulle klara av uppgiften. Vi kunde bara skratta.

Om huset inte har höga fukthalter i krypgrunden finns det ingen anledning att antingen fylla upp grunden eller köpa avfuktare.
Sen tror jag inte att mängden med luft som finns i grunden spelar en stor roll. Det är mängden med luft som kommer in som är viktig.
Om man har en avfuktare ska man stänga alla ventiler i grunden och lägga markduk som minskar att markfukt kommer upp
 
Vi har 100 cm krypgrund på landet. Inga fuktproblem. Vi har isolerad krypgrundselement (tjäldens tror jag de heter). Eftersom de är isolerade och då får man mindre problem med fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.