Hej

Sitter i nuläget och ritar på en utbyggnad. Tanken är ett plan på ca 40-50 kvm.

En byggare tycker torpargrund och den andra platta. Själv vet jag varken ut eller in.

Kan man bygga en torpargrund idag så att den är säker. Jag har koll på skillnaden mot förr och förstår varför det är en riskkonstruktion. Men det borde ju gå att lösa tänker jag. Prismässigt är det en rejäl skillnad, men jag vill inte vara dumsnål.


:thinking:
 
Med väldränerad mark runt omkring och bra byggt är det säkert och billigt.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Med väldränerad mark runt omkring och bra byggt är det säkert och billigt.
Finns det någon riktigt bra beskrivning av framgångsfaktorer och fel. Eller vet någon rent av en guru inom moderna krypgrunder som kan lägga en plan för mitt utgångsläge? :)
 
Funderat på varmgrund?
 
Vad är det för typ av grundläggning idag? Det enklaste är att att fortsätta med samma typ. Ligger färdigt golv på befintligt hus lite högre över mark än normalt är det enklare med krypgrund. Personligen skulle jag föredra platta på mark om detta är möjligt för att få bort de fuktrisker som föreligger krypgrund.
 
sunnis
useless useless skrev:
Funderat på varmgrund?
Varmgrund är en jättebra och kostnadseffektiv grundtyp som tar bort mycket av nackdelarna med en fri krypgrund. Sen beror det såklart på markförhållanden, men står huset idag på en vanlig krypgrund så lär en isolerad krypgrund fungera lika bra, i det stora hela är det som en platta på mark utan betong.

Krypgrunden har ju även den fina fördelen att man kan lösa mycket dragning av avlopp, el, ventilation under bygget eller i framtiden om man vill göra om. Var stark förespråkare till platta till mark i alla lägen men nu när jag bor i ett nybyggt hus med varmgrund så är det väldigt skönt nu i efterhand att lösa saker via grunden, t.ex el till köksö, tillluft till kaminen, eluttag på fasaden, extra vattenutkastare osv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Hej

Sitter i nuläget och ritar på en utbyggnad. Tanken är ett plan på ca 40-50 kvm.

En byggare tycker torpargrund och den andra platta. Själv vet jag varken ut eller in.

Kan man bygga en torpargrund idag så att den är säker. Jag har koll på skillnaden mot förr och förstår varför det är en riskkonstruktion. Men det borde ju gå att lösa tänker jag. Prismässigt är det en rejäl skillnad, men jag vill inte vara dumsnål.


:thinking:
Vi gjorde bara en mindre tillbyggnad på 15 m2, men kan ändå dela med mig av vad vi gjorde. Det är en lecablocksmur runt om.
-Dränering runt om
-Isolerad markduk som tätas i alla skarvar och upp mot mur. Ser ut som liggunderlag
-Inga ventiler
-Satte dit en avfuktare med kondensrör ut genom muren.
Känner mig trygg nu
 
  • Gilla
Lärospånet och 3 till
  • Laddar…
Vi har en tillbyggnad i vårt sommarhus. Hela huset är krypgrund. Vi har bra, sandiga markförhållanden som huset står på, så gamla delar där jag har renoverat senare, efter tillbyggnaden, har varit snustorra. Tillbyggnaden är (nog, det var inte jag som gjorde den) gjort liknande som Göran Sten nämner ovan, d v s lecablocksmur, dränering, och markduk under makadam. Vi har däremot ventiler och därmed ingen avfuktare, men marken som huset står på är sandig och därmed väldränerad.

Huset används inte annat än på en del helger på vintern, så det kanske påverkar. Min hyfsat kvalificerade gissning är att det som påverkar mest är hur fuktiga markförhållanden du har är. Om du har dränerat runt och lägger makadam under huset kan det inte komma upp fukt från marken.

Vi hade tidigare en sommarstuga där vi hade fuktproblem i krypgrunden. De problemen löste vi genom att just dränera bort det vatten som kom från en slänt bakom huset, avleda dagvatten på ett korrekt sätt (vatten från en stupränna rann in under huset), rensa krypgrunden från organiskt material (någon hade tidigare lagt in trä som hade ruttnat) och jord samt lägga sand/makadam där det samlades fukt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Varmgrund är något jag själv tänkt på. Tillbyggnaden skulle vätta mot en oinredd källare. Den är fuktig men inget som stör då vi bara har gym och tvättmaskin där samt VP. Skulle man dränera så skulle givetvis förhållandet där nere bli ännu bättre.

Varmgrund känns som ett relativt bra val som kommer gå att inspektera löpande då manlucka från källaren är möjlig.

Ska man då köra på Isodräns upplägg? :)
 
Göran Sten Göran Sten skrev:
Vi gjorde bara en mindre tillbyggnad på 15 m2, men kan ändå dela med mig av vad vi gjorde. Det är en lecablocksmur runt om.
-Dränering runt om
-Isolerad markduk som tätas i alla skarvar och upp mot mur. Ser ut som liggunderlag
-Inga ventiler
-Satte dit en avfuktare med kondensrör ut genom muren.
Känner mig trygg nu
Har ni testat att köra utan avfuktaren och sett vad det blir för RH?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ska man då köra på Isodräns upplägg? :)
Jag kör ungefär med deras princip med skivor på marken. Skarvar och skivor mot muren limmas med biltemas stenlim.
Tjällden har en liknande konstruktion: https://tjallden.se/produkter/krypgrund-inneluftsventilerad/konstruktion/

Vad jag inte riktigt har lyckats hitta någon bra information om är hur man ska utforma ventilationen. Det brukar stå att man ska ta frånluften från grunden och låta inneluften sugas ner genom golven, men jag har inte hittat någon mer detaljerad beskrivning av hur man gör för att t ex säkerställa rätt frånluftflöde i respektive rum... En del tillverkare har smala ventiler man sätter längs väggarna, men jag tror att mina plankgolv är tillräckligt otäta ändå.

Annars får man göra nån variant på Träguidens exempel. Men då måste alla golv vara hyfsat täta:
Schematisk illustration av inneluftsventilerad krypgrund med till-, frånluft och avluftningsvägar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
 
useless useless skrev:
Har ni testat att köra utan avfuktaren och sett vad det blir för RH?
Nej, det har vi inte gjort. Har först nu för bara någon vecka sedan installerat en fuktmätare, så vi får se nu till sommaren.
Det är sommaren som är den kritiska tiden för den relativa fuktigheten.
Nu är det för kallt och lite RH
 
Dränera källaren innan du gör utbyggnaden, det är svårt att göra efteråt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.