Jag har flyttat till en villa med krypgrund. Tidigare ägare installerade en avfuktare (CTR 300 TT) 2018. Nu under första våren har ytvatten trängt in i grunden då det vart extremt med snö just i år och snösmältningen var väldigt snabb under en veckas tid. Det stod ett par centimeter vatten på ca 1/5 av grunden. Jag tog bort vattnet från grunden via en liten pump. Tanken är att lägga ner en dränering i sommar på den kortsida där vattnet trängt in för att förebygga framtida problem.

Men jag har två funderingar. Min avfuktare visar RH 76 % och 7 grader varmt i grunden sedan vattnet trängde in (För ca 2 veckor sedan). Är det något jag bör vara orolig för? Kollat på diverse diagram och tolkat det som att låga tempraturer som 7 i mitt fall kräver högre fuktighet än gränsvärdet 70-75 % för att orsaka problem. Eller har jag missförstått det? Om det är ett problem vad bör man vidta för åtgärd fram till sommaren då jag kan dränera?

Min andra fundering är:
Det ligger plast på marken med överlapp,kan inte se att skarvarna är tejappad. Alltenativt är tejpens bäst före passerat. Av någon anledning har de lagt ett lager sand på plasten. Vilket resulterade att när vattnet trände in och jag tog bort det så ligger det kvar fuktig/blöt sand. Min tanke är att slita ut befintlig plast och lägga nytt så sanden kommer under plasten istället. Är det något som låter som en klok ide för er kunniga ? Tacksam för svar då jag är väldigt grön inom området.
 
Redigerat:
surris
Se bara till så det inte kommer in markvatten så är det nog lugnt. Du behöver komma upp i över 80% RF för att det ska finnas en liten risk för mögel, så inget att oroa sig för i dagsläget.
 
Okej, tack för ditt svar.
Förhoppningsvis kommer det inte in mer vatten från den resterande snösmältningen då det är gräs 2-3 meter runt huset nu.
 
surris surris skrev:
Se bara till så det inte kommer in markvatten så är det nog lugnt. Du behöver komma upp i över 80% RF för att det ska finnas en liten risk för mögel, så inget att oroa sig för i dagsläget.
Ang att lägga ny plast och få sanden under plasten istället och även tejpa skarvarna.Vet du om det är en god idé?
 
surris
E E.Gronlund skrev:
Ang att lägga ny plast och få sanden under plasten istället och även tejpa skarvarna.Vet du om det är en god idé?
Jag ser det inte som nödvändigt. Men är det inte ett allt för stort jobb så kan du göra det.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.