ytterligare ett inlågg på temat fukt/krypgrund/mögel
I min stugas (70 tals Västkuststuga) krypgrund har jag haft problem med för hög luftfuktighet vilket resulterade i mögelpåväxt på blindbottenskivorna. Jag har bytt ut de angripna asfabordskivorna samt isolering, låg plast på marken och satt i en Munters Home dry. Fuktigheten är konstant på ca 65% - men det luktar fortfarande mögel i huset (speciellt under den kalla årstiden när vi inte använda stugan så mycket). Kollade vinden, den ser OK ut, jag tog även bort en bit av laminatgolvet i stugan - det var ingen lukt eller synbar mögel heller.
Fråga 1 Jag hörde att man inte rekommendera att använda asfaborden. Kan man använda cellplats som blindbottenskivor (som håller isoleringen på plats)? Någon som har erfarenhet av detta?
Fråga 2 Finns det nåt företag i Skåne (Österlen) som kan erbjuda en fuktutreding till ett överkomligt pris? Det känns som om jag har för lite kunskap för att kunna hitta den egentliga ursaken till problemet.
 
Tryckimpregnerat golvbjälklag?Kan lukta!
 
hm, jag tror inte. Bjälkarna har inte den gröna färgen som tryckimpregenerad virke brukar ha (men de kan ha bleknat)
men jag ska titta närmare på det
 
Det är inte helt ovanligt (har jag förstått) att det är/kan vara marken som avger en sådan lukt. En ganska enkel åtgärd kan vara att du under plasten (som ligger i krypgrunden mot marken?) öser bort några cm jord/grus eller vad du nu har (om du har jord så ska du absolut ta bort det) och lägger in lite singel istället. Sen på med plasten igen. En avfuktare som du har installerat är också ett en bra åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.