Hej!

Får börja med att tacka alla forumets medlemmar som gjort ett strålande jobb med alla andra trådar som jag läst! (mycket fin info!)

Och nu skulle jag behöva råd i en fråga också (inte bara smicker i denna tråd :)).

Bakgrund:
Det är så att jag och min sambo är inne på att köpa ett mindre hus med krypgrund från början av 40 talet och har precis varit på besiktning.

Problem:
Under besiktningen uppdagades det att det är en hög fuktighet i bjälklagret på ena sidan av huset (20% vid temp 11C och soligt väder). Besiktningsmannen och min sambo påstod också att det var en viss mögel lukt i huset.
Kan även tilläggas att man inte kunde komma in i grunden, mätningen kunde enbart göras genom ventilation spjäll.

Lösning:
Besiktningsmannen förklarade för oss att om vi med duk tätar av nedåt och med antingen sorptionsavfuktare eller kondensoravfuktare + frånluftsfläkt kunde lösa problemet.

Tes:
Jag har tolkat det som att när luftfuktighet sjunker dör möglet. Men lukten finns kvar("mögleldjurets" lik luktar!?)och då är det fläktens uppgift att suga ut själva lukten.

Frågor till forumets kunniga rävar:

- Stämmer min tes?

- Om min tes stämmer räcker det som lösning att bara suga ut den dåliga luften eller måst angripet material saneras/bytas? Är det en rimlig lösning?

- Om man går på alternativet sorptionsavfuktare så antar jag att den styrs på hygrostat. Men kommer aggregatet fungera som frånlufts fläkt även då fukthalten inte är hög? annars kommer väl "mögeldjurens" lik lukta så fort luftfuktighet blir låg och aggregatet slår av?

Tack på förhand!

Mvh ejrew
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.