Vilket är egentligen bäst och vad är för- resp. nackdelarna med de båda alternativen? ???
 
För min egen del blir svaret platta - om den är rätt utförd.

Krypgrund är en riskkonstruktion, där fler saker kan gå fel; man lämnar kvar organiskt material i grunden som ruttnar/möglar, för dålig ventilation, kondensfukt sommartid när den varma luften bär mer fukt och kondenseras på den kalla grunden osv osv.

Det finns säkert de som kan utföra en krypgrund så att den inte ger problem, men det kräver mer av grundentrepenören. Älvsbyhus sätter numera in avfuktare i sina krupgrunder, och det tycker jag är illavarslande nog för mig att avstå.

Å andra sidan har platta på mark fått skamfilat rykte sen 70-talet, då man misslyckades på löpande band med den metoden. Dessutom sprids negtiva omdömen om krypgrunderna ffa från de företag som lever på att sanera krypgrunder, som Munters och Anticimex. Krypgrund har fördelar ur energisynpunkt, det är lätt att isolera bra. Man kan också lätt inspektera grunden, något som är svårt/omöjligt med en platta.
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
tomten tomten tomten
det som styr vad som är bäst är tomten.
inte han med luvan utan marken kåken skall resas på.

morän tex ....krypgrund ;D
lera .....platta ;D

radon???? ???
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
Varför krypgrund på morän och platta på lera?
Har kanske en tomt på G som består av morän men vi har hela tiden sagt att det är platta som gäller när vi ska bygga. Mest pga alla problem man hör om krypgrund + att vi vill ha golvvärme.
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
Försäkringsmässigt är det dyrare med försäkring för ett hus med platta på mark, på grund av att vattenskador blir mer omfattande på denna typ av hus.
(Åtminstonde enligt Länsförsäkringar)

Men det kan det kanske vara värt?
 
kostnaden är väl en bidragande orsak...

morän är mycket stabilt underlag om schaktningen runt grunden hålls till ett minimum...så lite schaktning som möjligt är altså ledord ..detta för att stabiliteten skall bibehållas.
små hål för grundläggningsklumpar och så lite avlopps och vattenledningsrännor som möjligt.

bort med all matjord, släta till ytan, gjut en hel betongsarg typ 15 cm tjock 1m bred där grundmuren ska stå. gjut den i våg så är det enkelt att ställa dit murblocken sen. lägg överkant på betongsargen 1 -2 block under jord. lägg på omlottlagd styrofoam med tejpade skarvar direkt på moränen, se till att det blir tätt utmed grunden i ytterkanten oxå , (enklast är att hugga in undre lagret i grundstenarna och mura tätt) lägg sedan en blindbotten på huset. ventilerna i grunden MÅSTE vara anpassade för huset både i storlek antal och helst stängningsbara för att bibehålla så mycket värme som möjligt i grunden fukten i luften och kyla ock värme ger annars upphov till kondens :p
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
platta är av samma anledning billigast på lera.
eftersom lera inte har någon stabilitet gjuter man plattan så den flyter på leran eller pålar till berget (burrr...dyrt) altså plattan är stabiliteten i grunden.

värmegolv är alltid beroende av isolering inte grundläggningsmetod vara eller inte är en fråga om underarbete inte om det är platta eller krypgrund :-/

hoppas du blivit lite klokare
 
Nä, jag förstår inte heller varför krypgrund är att föredra på morän. Morän har normalt väldigt hög hållfasthet och hög kapillaritet vilket är bra för båda typerna av grundläggning. Visst är det vanligt att moränmark är skiktad, men då är det snarare en fördel att den grävs bort och ersätts med ett kapillärbrytande lager. Eller menar du att det är värre att råka gräva i eventuella fickor av sediment med lägre hållfasthet än att låta dem vara? Du gräver inte särskilt djupt för en flytande platta på mark, vanligtvis tar du bara bort humuslagret, medan plintar läggs betydligt djupare och hamnar direkt nere i den aktuella jordarten. Förklara gärna mer hur du menar.
 
Det sägs att Modulenthus inte har haft ett enda mögelhus på krypgrund av alla hus dom byggt. Om det är sant eller ej vet jag inte, men jag har hört det från lite olika håll. Vi har själv ett modulenthus på krypgrund och har mest positiva erfarenheter.

Nackdelar:

Möss tar sig lättare in?
Fundament behövs under tunga laster på golv, ex vis eldstad.

Fördelar:

Väldigt varma golv trots att vi inte har golvvärme.
Huset hamnar lite högre (subjektiv fördel).
Lättare att fixa eventuella vattenskador samt att dom nog får mindre omfattning än på en platta där vatten snabbt kan sprida sig över en stor yta.

 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
jag menar att det oftast blir betydligt billigare med en krypgrund om marken tillåter detta.
visst kan man lägga en platta på marken även vid stabila markförhållanden, men kostnaden blir liksom lite annan.

en schysst beräknad krypgrund brukar för det mesta kosta, inte ens en tredjedel av vad en hel platta gör.

om man sedan lägger in kostnaden för den skada som betongbilarna åsamkar marken (eller kostnaden för pumpen om det ligger oländigt) så tror jag beräkningen faller ännu bättre för krypgrunden.

platta på stabil mark är overkill anser jag :-*
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
Glöm inte att räkna med träbjälklaget i grundpriset om du ska jämföra. Om du anlitar en firma som gör jobbet så brukar totalkostnaden bli densamma med krypgrund som med platta på mark.
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
Jag har hört historier om möss och myror som börjat göra gångar i plattans isolering.
Jag vet inget om sanningshalten i dessa historier men det får mig ändå att tänka. Vilka problem kommer fram om 2000-talets plattgjutningar i framtiden? Och om det är som historierna säger så kan jag bara tänka mig vilka extrema renoveringskostnader det skulle kunna innebära.

På något sätt så tror jag ändå att en rätt utförd krypgrund är att föredra...
 
Jösses, ett trådlyft på nästan 9 år är inget man ser dagligen :)
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jösses, ett trådlyft på nästan 9 år är inget man ser dagligen :)
Jag tyckte att det var på tiden :)
 
  • Gilla
Mmoonniikkaa
  • Laddar…
Hej

Personligen tycker jag det pratas för lite om riskerna med de ingjutna PEX rören till golvvärmen i betongplattor. Visserligen lovar man upp till 50 år om man håller rätt temperaturer. Jag jobbar i en annan bransch där man använder PEX rör i maskiner och för installations anslutningar. Har sett PEX rörs som redan efter 7-8 år varit så spröda att man kan bryta av dom som träpinnar. Nu ligger i och för sig rören ganska stabilt i platan men vad händer när husen är 30-40 år och rören börjar läcka! Måste kunna orsak stora fuktskador och luktproblem om det händer. För att inte prata om hur man ska åtgärda felet.

//Calle
 
  • Gilla
Rozalie Galic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.