Hej,

Tänkte bara bolla mina tankar.

En bekant har nyligen sålt sitt hus. Bes. mannen hävdade att de har för hög luftfuktighet i krypgrunden. De "erbjöds" att sätta in en avfuktare för ca 30 000. Detta nappade de på, och det godkändes av köparen (så det är inte läge att backa ur).

Men huset är ett betonghus, med betongbjälklag, även mot krypgrunden. Det finns inget organiskt material i grunden. Säljaren har påpekat detta för bes. mannen som då hävdade att det är lika illa med fukt mot betongen, för det kan skada armeringen.


Detta låter för mig något befängt.

Någon annan som vet?
 
En hög fuktighet påverkar karbonatiseringen i betongen. Vilket enkelt innebär att inträngande koldioxid gör att betongen så sakta återgår till kalksten och detta påskyndas av hög fuktighet. Tillslut når detta underkantsarmeringen som börjar rosta och försvagar konstruktionen. Detta ses ofta på undersidan av balkonger av betong.
 
Det hela hänger väl på vad för betong de har gjutit med. Processen Matti_75 nämner är väl ett försteg för att syre ska nå armering och när armeringens ytskikt omvandlar järn till järnoxid (rost) och expanderar och spränger sönder under underkanten. Profilen "Tyresö" nämnde väl när han var aktiv en eller några gånger dålig betongkvalitet som användes på balkonger mm i stockholmsområdet och liknande har man väl sätt ett par gånger i tak på parkeringsgarage dör förvisso saltet kanske är en väldigt mycket större bidragande faktor.

Generellt med normal betongkvalitet och "normal" krypgrundfuktighet skulle jag påstå att besiktningsmannen gjort ett uttalande "a la anticimex" dvs riskminimering/insäljande av extratjänst. Om det är påvisad sprickbildning och synlig rostig armering är det en annan sak.

Har kollat på ett antal ERGE-bjälklag över krypgrund där balkarna är gjutna i en förhållandevis bra betongkvalitet utan minsta tecken på problem. Även blindbottenskivorna i betong som oftast gjutits av en sämre men ändå betong är i princip opåverkade. Dessa på 50-60 år gamla konstruktioner som uppnår 100% RF flera gånger per år och fäller ut dagg på blindbotten. Har likaså sett ett antal platsgjutna bjälklag där betongkvaliteten varit av sämre kvalitet med resultatet blottad och rostig underkantsarmering.
 
Det är väl med betong som med det mesta annat: det finns i olika kvalitet. Kanske olika klasser beroende på användningsområde?

Det hade varit bra att veta vilka olika klasser som finns, och vad de har för specifikationer/användningsområden/tålighet.

Kan man ställa betongfundament i havet när man bygger broar, så får man utgå från att det finns betong som tål extremt fuktig(!) och saltbemängd miljö...

Detta har jag funderat på mer än en gång - varför inte gjuta/mura hus med vattentät betong? (Jag antar att betongen i brofundament är vattentät?) Det mest troliga svaret jag kan komma på är att det skulle bli för dyrt?
 
Oldboy skrev:
...
Detta har jag funderat på mer än en gång - varför inte gjuta/mura hus med vattentät betong? (Jag antar att betongen i brofundament är vattentät?) Det mest troliga svaret jag kan komma på är att det skulle bli för dyrt?
Även vid brobyggen för skattepengar kan snålheten bedra visheten
Under åren har Ölandsbron genomgått mängder med reparationen mycket beroende på att cementen blandades med vatten från Östersjön som innehåller salt och mycket vägsalt så har armeringsjärnen utsatts för korrosion.
http://www.olandsbron.se/historia-olandsbron.htm

Ölandsbron dyr genom åren: Reparationer för 750 miljoner!
http://www.olandsbladet.se/article/olandsbron-dyr-genom-aren-reparationer-for-750-miljoner/

Så kanske även husgrunder kan behöva underhållas och repareras om de tillverkas på fel sätt med fel material.

Någon som vet hur det har gått för alla de betongbåtar som byggdes på 70-, 80- och 90-talen?
 
Såvitt jag förstod så är det färdiggjutna betongelement som är lagda på balkar av betong. Dessa i sin tur ligger på plintar som pålats. Jag har lite svårt att tro att fabriksgjutna element skulle vara av sekunda kvalitet. Visserligen första halvan av 70 - talet.

Det var som sagt det stora välkända bes.- företaget...

Och det är som sagt en fuktig grund vi pratar om, inte hela sjöar med vatten. Framförallt inte saltvatten.
 
Det jag kan tänka mig är om det är väldigt fuktigt under en stor del av året, att betongen blir nerfuktad och att det kan bli fuktgenomslag upp till ovansidan. Men det bör man ju märka vid inspektion av syll och golv. Klimatet har inte ändrat sig så mycket sedan 70-talet, och har huset överlevt utan problem i 40 år så kan det nog fortsätta mååånga år till med det.
 
Tror det var helt onödigt och okunnigt av besiktningsmannen om det inte finns andra omständigheter som inte kommit fram här. Gissar att besiktningsmannen i detta fallet var väldigt behjälplig med att rekommendera företaget i fråga för installationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.