Hej,

Jag har precis köpt ett hus med krypgrund. Och undrar om någon kan ge tips på hur/vad man ska göra gällande krypgrunden.

Så står det i besiktiningsprotokollet:

Husets grundkonstruktion består av en uteluftsventilerad krypgrund och
detta bedöms ur fuktsynpunkt som en riskkonstruktion. Vid stickprovsvis
fuktkontroll uppmättes förhöjda fuktvärden i grunden, se
kommentar/riskanalys samt bilaga kontroll av konstruktion.

Riskanalys:
Krypgrund: En krypgrund är en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. Utmed husets
gavel vid framsidan huset har blindbottenskivorna släppt och hänger ner något. En skiva är också nedtagen och
ligger på marken. Utmed grundmurarna är ytterväggsyllen och undersidan bjälklaget fuktigt, troligen kondens.
Braskaminens tillufts tas ifrån grunden och inte från utsidan huset. För att säkert fastställa grundens funktion och
golvbjälklagets kondition rekommenderas en fortsatt teknisk undersökning. Se även bilagan kontroll av
konstruktion.

Då jag har välidt lite erfaranhet av detta, uppskattar jag tips och kommentarer.

MVH
Ebby
 
Börja med att sticka in telefonen i ventilationsgluggarna och ta några bilder, lägg gärna upp dem här så vi kan ge bättre råd! När du ändå är där kan du passa på att sniffa i gluggarna, hur luktar det?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med att sticka in telefonen i ventilationsgluggarna och ta några bilder, lägg gärna upp dem här så vi kan ge bättre råd! När du ändå är där kan du passa på att sniffa i gluggarna, hur luktar det?
Hej SågspånPappspikEternit!

Tack för snabbt svar, då jag är ny här så är jag jättetacksam för ditt engagemang!
Jag har inte tillgång till huset än med detta är info och bilder som finns på besiktningsprotokollet.

Jag öppnade inspektions/ingångslucka vid visningen och det såg torrt ut och luktade inte, jag såg även en plastmatta i botten.
Samling bilder som visar underhållsproblem i en byggnad med beskrivningar av skador eller defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade börjat med att dra ut (och isolera) tilluften till kaminen.

I övrigt är väl det där en ganska standard friskrivningtext. Ja, det är en riskkonstruktion, men börja med att mäta fuktigheten och se om det är ett problem..
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag hade börjat med att dra ut (och isolera) tilluften till kaminen.

I övrigt är väl det där en ganska standard friskrivningtext. Ja, det är en riskkonstruktion, men börja med att mäta fuktigheten och se om det är ett problem..
Tack för svaret!

Vilka är fördelar att dar ut tillluften till kaminen samt vad är risken/konsekvensen av att inte ha det?
Tips på nån bra fuktmätare?
 
Jag hade bekymrat mig mer för att det kanske läcker in vatten genom taket runt skorstenen.
Vad jag kan se på krypgrundsbilderna finns ingen direkt anledning till panik.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade bekymrat mig mer för att det kanske läcker in vatten genom taket runt skorstenen.
Vad jag kan se på krypgrundsbilderna finns ingen direkt anledning till panik.
Tack för svaret! Det är den andra punkten som jag kommer att kolla upp! Enligt ägare så har det varit samma fläck under många år men inte spridit sig efteråt!
 
Det är en typisk sak som säljare och/eller mäklare säger: "Äsch, det där är inga bekymmer!" Som köpare gör en klokast i att inte lyssna allt för noga på sådant säljsnack, för det är oftast just snack, och de frikostiga löftena om bekymmersfrihet hamnar aldrig i köpehandlingarna. Alltså har du inget att komma med om du vill reklamera något efter köpet.
Undersök huset noggrannare själv, eller ta in hjälp av någon med kompetens. Upp och kryp på vinden och kontrollera hur det ser ut runt skorstenen!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en typisk sak som säljare och/eller mäklare säger: "Äsch, det där är inga bekymmer!" Som köpare gör en klokast i att inte lyssna allt för noga på sådant säljsnack, för det är oftast just snack, och de frikostiga löftena om bekymmersfrihet hamnar aldrig i köpehandlingarna. Alltså har du inget att komma med om du vill reklamera något efter köpet.
Undersök huset noggrannare själv, eller ta in hjälp av någon med kompetens. Upp och kryp på vinden och kontrollera hur det ser ut runt skorstenen!
Jag har undersökt vinden och det var inga spår av fukt, såg väldigt torrt ut. Själva skorstenet är nedsänkt så man kommer att behöva såga in sig i vägg eller i taket för att se hur det ser ut. Se bilden nedan
Vitt hus med svart tak, skorsten, trädgårdsmöbler, dimmigt, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår! Då återstår det gamla djungeltricket när du flyttat in: markera fuktfläckens kanter med blyertspenna och se om fläcken växer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.