När vi flyttade in så var listen mellan köksbänk och kakelplattor lös och läkte in vatten. Den var dessutom rätt dåligt anpassad, för glappet mellan sista raden kakel och bänk var nog en centimeter som minst, närmare två som mest. Det var alltså ett rejält gap.

Jag köpte fog, minns inte vilket märke, men tryckte dit och jämnade till. Nu ungefär fem år senare så har fogen släppt från bänkskivan på de bredaste bitarna. Inte mycket, men det är en glipa på kanske en halv millimeter. Jag kan komma på två troliga orsaker:

1) Fogen har krympt med åren
2) Huset har satt sig lite. Det är byggt -74 och BORDE inte röra sig så mycket, men det finns en spricka i grunden som visar att det har åtmintone rört sig sen det byggdes. Jag har också en del innerdörrar som går i karmen när man öppnar och stänger, men inget av det här tycker jag blivit värre under tiden vi bott här.

När jag försöker kolla verkar de flesta tillverkare skriva att deras fog INTE krymper. Hur är det i praktiken? I och med att de poängterar det som en fördel så känns det som att det är nåt som kan hända...
 
Fogen krymper inte men skivan och väggen kanske rör sig. Fogen blir stelare med tiden i takt med att mjukgörararna går ur den. Kanske var skivan inte 110% ren och fettfri innan fogen applicerades.

Hur som helst. Ta bort den gamla fogen och foga om. Silikon håller inte för evigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.