Y
Jag tog bort några golvlister och var inställd på att det var lätt att köpa nya,
fast upptäckte att det var inte så lätt att hitta matchande.

Mina är ungefär list 54,2-54,8mm höga med vinklad ovankant.
Fast butiker säljer idag 56mm.

Så jag är nyfiken ifall mina lister har torkat och blivit lägre, eller om fabrikerna har bytt standard?

Ifall lister krymper så kan jag montera 56mm och hoppas att dom krymper ner och matchar gamla listerna.
Om det är ny standard så kan jag antingen hyvla ner dom nya listerna eller byta ut resterande lister i rummet.
 
Ifall lister krymper så kan jag montera 56mm och hoppas att dom krymper ner och matchar gamla listerna.

har dina nye lister legat inne ett 2-3 dagar i rumstempratur så krymper de inte mer
 
  • Gilla
Anders.N
  • Laddar…
Lister krymper ofta under betydligt längre tid än 2-3 dagar. Upplever att dagens lister med glest mellan årsringarna rör sig extra mycket och under lång tid
 
Y
Jag köpte nya golvlister idag. Butiken hade dom i kallförvaring och jag lade dom nu i mitt kalla garage. Rädd att dom slår sig ifall jag tar in dom utan att skjuta fast dom?

Eller är det fel, bör jag lägga dom i rumsvärmen ett tag innan man monterar?
 
H
Gamla kan dom listerna vara som sitter i huset?
 
  • Gilla
Jonny Ljung
  • Laddar…
Y
Mina gamla är ca 15år.
Fast jag har tagit bort hela vägglängder så nytt och gammalt inte märks mitt på väggen. Min fråga nu är om nya listerna ska mysa till sig i värmen någon dag innan man skjuter fast dom eller om dom blir krokiga då.
 
56 mm var ett av standardmåtten på lister/socklar när jag jobbade på byggvaruhus för ca 15 år sedan, så mest troligt är dina gamla lister av den dimensionen.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.