Hej!
Limträbalk som användes vid avväxling av bärande lättbetongvägg med upplag på 25 cm (stålplåt 2+3 mm) på befintlig vägg, fullt tillräckligt enligt konstruktör. Takbjälklag även detta av lättbetongelement.

När resterande renovering till slut slutfördes och det var dags för taklister uppmärksammade jag att en glipa hade uppstått mellan balk och takbjälklag, ffa motsvarande upplagsdelen, på ca 2 mm mellan balk och takbjälklag. (Undersökte inte hela balklängden, men då takelementen är skarvade i nivå med balken så borde majoriteten ha kontakt med balk).

Nu till själva frågan - vad har orsakat denna glipa? Är det helt enkelt en torkning/krympning av balken? (Upptäcktes under vinterhalvåret, så antar att det var som mest torrt då). Det finns inga synbara tecken på någon direkt "sättningskada" vid upplaget.
Och då berörda takelement delvis vilar på orginalvägg så antar jag att glipan kan förklaras av ev träkrympning. Är detta något man kunnat motverkat när arbetet utfördes?

Åtgärdade upptäckten med att par kilar från vardera håll innan listerna sattes, så borde inte ha någon direkt påverkan - eller vad tror ni kunniga människor?
 
Düsseldorff
Hmm kanske men tvek på den. Limträ sväller och krymper i takt med fukten, som trä generellt. För limträ brukar man räkna med ca 0,2 procent längs med fibrerna och 0,1 procent tvärs fibrerna för varje procent förändrad fuktkvot.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Hmm kanske men tvek på den. Limträ sväller och krymper i takt med fukten, som trä generellt. För limträ brukar man räkna med ca 0,2 procent längs med fibrerna och 0,1 procent tvärs fibrerna för varje procent förändrad fuktkvot.
Hmm, om det inte går att relatera till balken och inga synbara sättningar ses (tycker att underliggande väggparti borde bukta lite) vad kan då ligga bakom glipan?
 
Düsseldorff
Har vi uteslutit mätfel?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har vi uteslutit mätfel?
Inte riktigt säker på hur du menar men kontakt fanns initialt, men vid upptäckt kunde vinkelhake på 1mm föras in i utrymmet...
 
Düsseldorff
M Magnus83 skrev:
Inte riktigt säker på hur du menar men kontakt fanns initialt, men vid upptäckt kunde vinkelhake på 1mm föras in i utrymmet...
Ok, jag har svårt att se att balken skulle ha torkat så mycket. Eller svårt att se, det har den inte helt enkelt. Det måste vara något annat som har rört på sig.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Hmm kanske men tvek på den. Limträ sväller och krymper i takt med fukten, som trä generellt. För limträ brukar man räkna med ca 0,2 procent längs med fibrerna och 0,1 procent tvärs fibrerna för varje procent förändrad fuktkvot.
Är du säker på siffrorna? Vanligt trä sväller ju betydligt mer tvärs mot fiberriktning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Düsseldorff
T Thomas_Blekinge skrev:
Är du säker på siffrorna? Vanligt trä sväller ju betydligt mer tvärs mot fiberriktning.
Du har rätt, blandade ihop siffrorna och dessutom saknas en nolla. 0,2 procent tvärs ska det vara. Och 0,01 procent längs med. Sorry för det.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Du har rätt, blandade ihop siffrorna och dessutom saknas en nolla. 0,2 procent tvärs ska det vara. Och 0,01 procent längs med. Sorry för det.
Ok, hittade detta: I uppvärmda svenska bostäder i Mellansverige är fuktkvoten i virke under hela året i medeltal 7,5 % och den är högst sommartid (7–12 %) och lägst vintertid (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheter.

10*0.002*270(balk)= 5,4 mm
Då låter ju 2 mm inte helt osannolikt längre, eller tänker jag fel?
 
M Magnus83 skrev:
Ok, hittade detta: I uppvärmda svenska bostäder i Mellansverige är fuktkvoten i virke under hela året i medeltal 7,5 % och den är högst sommartid (7–12 %) och lägst vintertid (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheter.

10*0.002*270(balk)= 5,4 mm
Då låter ju 2 mm inte helt osannolikt längre, eller tänker jag fel?
Tänker jag rätt att krympning kan trots allt vara orsaken, eller bör jag fortsätta se efter tecken på sättningar - något tips på hur man kan åtgärda detta i så fall?
 
Düsseldorff
M Magnus83 skrev:
Ok, hittade detta: I uppvärmda svenska bostäder i Mellansverige är fuktkvoten i virke under hela året i medeltal 7,5 % och den är högst sommartid (7–12 %) och lägst vintertid (2–6 %).
Dvs max ca 10% enheter.

10*0.002*270(balk)= 5,4 mm
Då låter ju 2 mm inte helt osannolikt längre, eller tänker jag fel?
Sorry såg inte att du svarat.

Inte brukar man väl räkna med 2-6 % fuktkvot på vintern? Lägst 7 på vintern och högst 12 på sommarn i limträ.
 
  • Gilla
Magnus83
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Sorry såg inte att du svarat.

Inte brukar man väl räkna med 2-6 % fuktkvot på vintern? Lägst 7 på vintern och högst 12 på sommarn i limträ.
Man landar ju på 2-3 mm som potentiell krympning som jag förstår det 5% enheter skillnad...
 
Düsseldorff
M Magnus83 skrev:
Man landar ju på 2-3 mm som potentiell krympning som jag förstår det 5% enheter skillnad...
Och det motsvarar glappet va? Då hade jag förmodligen fel spontana reaktion. Glappet kanske förklaras av torkning.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Och det motsvarar glappet va? Då hade jag förmodligen fel spontana reaktion. Glappet kanske förklaras av torkning.
Ja exakt, är ungefär vad glappet är... Är mest ute efter att antingen köpa att glapp t beror på torkning eller om jag måste söka ev annan orsak, okulär besiktning ger mig inga ledtrådar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.