Tänkte bygga en kryddhylla liknande denna. Men vilket träslag skall jag välja? Tänkte eventuellt lasera den svart. Tanken är att trät inte skall ruttna eller slå sig av fukten.

Gronomics-verticalgarden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vg-32-45_4-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lärk kanske vore lämpligt, inte så trevligt med tryckat runt kryddorna.
 
larsbj skrev:
Lärk kanske vore lämpligt, inte så trevligt med tryckat runt kryddorna.
Tänkte själv skippa tryckt virke.

Lärk tänkte du typ sibirisk lärk trall? Låter faktiskt ganska bra.
 
Du kan köra med furu billigt och bra virke till detta. Men olja den oftare i stället. Svart är inte optimalt då det blir väldigt varmt av solen och trät mår nog inte så bra av det.
Om du skall lägga jorden direkt mot trät så rekommenderar jag klär insidan med plast. Annars så får du bygga en ny efter några år.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Skippa tryckt virke. Välj inhemst, helst med täta årsringar. Konstruera så att vattnet alltid kan rinna av och inte samlas i mörka hörn. Då kan livstiden förlängas enormt.
Trä håller inte för evigt men tillräckligt länge. Konstruera rätt och gör som Per säger, olja ibland, så håller det sålänge du önskar. Efter några år vill du ändå ha det annorlunda.
Ta vanligt otryckt virke. Lycka till!
 
pär h skrev:
Du kan köra med furu billigt och bra virke till detta. Men olja den oftare i stället. Svart är inte optimalt då det blir väldigt varmt av solen och trät mår nog inte så bra av det.
Om du skall lägga jorden direkt mot trät så rekommenderar jag klär insidan med plast. Annars så får du bygga en ny efter några år.
Skulle Limfogskiva i obehandlad furu funkat?
 
Stommen skrev:
Skulle Limfogskiva i obehandlad furu funkat?
Nej, de flesta limfogskivor har lim som inte tål vatten.
 
Behöver nog mer tips hittar inget riktigt bra material. Vill ha otryckt furu eller lärk.

Sidorna skall vara ca 23 cm djupa. Jag hittar inget material som är så brett utan att bli för tjockt.

Ska jag skarva ihop två 28x120mm trall brädor för att få rätt djup?

Hur gör jag det bäst så att det tål fukten?
 
Limma med PU-lim!
 
vectrex skrev:
Limma med PU-lim!
Behövs inga frästa spår pluggar eller liknande?
 
S
Ska det vara helt hållbart ute så är en olimmad konstruktion bäst. PU-lim är vattenfast men kräver högt presstryck och bra passform och är ohälsosamt.

Gör du som enligt bilden med spår så kan du skruva hyllorna från utsidan och då går det bra med två brädor bredvid varann.
 
sinuslinus skrev:
Ska det vara helt hållbart ute så är en olimmad konstruktion bäst. PU-lim är vattenfast men kräver högt presstryck och bra passform och är ohälsosamt.

Gör du som enligt bilden med spår så kan du skruva hyllorna från utsidan och då går det bra med två brädor bredvid varann.
Tänkte fräsa in hyllorna i sidorna. Men jag kan inte hitta några bra sidostycken. Djupet skall vara ca 25 cm och tjockleken 2,8 cm. Eftersom jag skall odla ätbart i den vill jag inte ha tryckimpregnerat eller giftigt lim.

Om jag skulle använda två 120x28 trall brädor som sidostycken hur skulle jag skarva ihop dem på ett bra sätt?

Eller någon som har något annat bra förslag på trä med bredden ca 25 cm?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Bok och ek borde hålla bra. Har ett litet kafébord i ek, 20 år gammalt. Först i år bkev det slipat och oljat.
 
S
Enklaste sättet om man inte har möjlighet till mer avancerad bearbetning är att skruva en list på insidan under varje hylla som håller ihop brädorna.

Bok ruttnar lätt.
 
sinuslinus skrev:
Enklaste sättet om man inte har möjlighet till mer avancerad bearbetning är att skruva en list på insidan under varje hylla som håller ihop brädorna.

Bok ruttnar lätt.
Det är inte hyllplanen som är problemet utan sidorna där jag inte hittar ett material som är ca 250x28mm

Lärk eller furu lutar det åt.

Gillar din svarstid riktigt morgonpigg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.