Jag har köpt ett par långtidsvattnings-krukor på Blomsterlandet.
De är tänkta att minska risken för uttorkning av några fikusar.
När jag läser instruktionen som är fastklistrad på krukan så hittar jag följande:

Vattna ovanpå jorden i c:a
8 veckor tills växten rotat sig ordentligt.

Se foto där jag fick med den engelska texten efter att den svenska suddats ut.

Kan någon förstå varför man behöver göra så i hela 2 månader????

Instruktion för självvattnande kruka med notering om att växten ska vattnas ovanifrån i 8 veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karlia
Jag använder "självvattnande" krukor sommartid till tomat och chili. 2 månader är nog bara för att vara på säkra sidan, rötterna behöver växa en bit för att nå vattnet i reservoiren.
 
Karlia Karlia skrev:
rötterna behöver växa en bit för att nå vattnet i reservoiren.
Men jorden i krukan blir ju fuktig rakt igenom när man fyller på reservoiren...
Då borde väl växten klara sig? Konstigt.
Det är ju inte så att jag försöker mig på hydroponisk odling när rötterna skall vara helt nere i vattnet, utan jag vill bara vara säker mot uttorkning ifall vattningen skulle glömmas ett tag.
Detta verkar som någon slags "hängslen och livrem"-tanke hos tillverkaren.

Jag planterade en annan fikus i en sån här kruka i höstas och den har växt så det knakar sedan dess. Är en meter hög nu.
I förrgår lyfte jag ut innerkrukan för att se om det växt in rötter i vattenutrymmet. Och det hade det, fast bara väldigt lite, 3-4 rottrådar på 5-10 cm längd bara.
Så de flesta rötterna är inne i jordklumpen.

Nu har jag en ny fikus på gång och köpte en kruka till och hittade detta om vattningen...
 
Karlia
Fungerar det för dig att fylla reservoiren direkt så kör på det. Kanske friskrivning från tillverkaren för att slippa krav på ersättning? På samma sätt som många kläder som borde klara 60° märks med 40°.

Jag vattnar ovanifrån de första veckorna, tomat/chili brukar ha gott om plats första tiden, dessutom brukar de inte behöva så mycket vatten vid utflytt. Brukar också borra hål i de krukor som inte har det, ovanför reservoiren, efter att ha fyllt på för mycket vatten vid ett tillfälle.
 
Karlia Karlia skrev:
Brukar också borra hål i de krukor som inte har det, ovanför reservoiren, efter att ha fyllt på för mycket vatten vid ett tillfälle.
Min dotter släpade ut 10 hinkar med tomatplantor till landet för-förra året. De hade också hål borrade i sidan c:a 5 cm upp och sen hade hon lagt leca i botten. Funkade bra hela den sommaren och tomaterna växte fint. Förra sommaren var det Covid-stopp för dem att komma ut. :(

Men mina fikusar skall stå inomhus så det blir inte bra med läckage...
Jag har en mätsticka i reservoaren i stället.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Nej, inomhus blir det annorlunda:D Tomater kräver väldigt mycket mer vatten under högsäsong också.

Tycker att du verkar ha koll på läget. En del självvattnande krukor har filtbitar som går ner i vattnet, där brukar det inte stå något om vattnig ovanifrån. Då sugs ju vattnet upp till jorden ändå. Kan tänka mig att om vattennivån är låg att den inte når jorden och att det då kan torka ut om rötterna inte når ner.
 
Den här krukan är delad, Innerdelen är där man har jord och planterar växten. Dess botten är försedd med en utväxt neråt, som ser ut som en mindre blomkruka med slitsar i. Innerdelen står så att säga på den utväxten och eftersom jorden i krukan finns ända ner så kommer vattnet att blöta upp jorden genom slitsarna och sugas upp i resten av krukan.
Fattar inte varför de skrivit sådär, men jag struntar i det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.