Håller på att rusta upp en gammal carport som tidigare har haft jordgolv, kommer inte att gjuta platta och tänkte fylla på med ~5 cm krossmaterial som underlag, vill inte ha för fint grus utan mer åt makadam som bär fyrhjulingen, skottkärran och går att rulla in utemöbler och grillen på vintertid etc.

Vilken är minsta fraktion på kross som rekommenderas och som går att packa bra för att få ett jämt, bra underlag?
 
Ligger det jord under kommer inte 5cm göra nån större skillnad. Men annars är en riktlinje att man ska lägga 3xfraktionen. Så 0-16 i ditt fall.
 
  • Gilla
Stampen
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Ligger det jord under kommer inte 5cm göra nån större skillnad. Men annars är en riktlinje att man ska lägga 3xfraktionen. Så 0-16 i ditt fall.
Ok, tack, så vill jag ha x -32 så är det 3x tjockleken på de största stenarna, dvs. ~10 cm om det ska bli packat och bra?

Är 0-16 att föredra över 8-16 för mitt projekt?
 
Stampen Stampen skrev:
Ok, tack, så vill jag ha x -32 så är det 3x tjockleken på de största stenarna, dvs. ~10 cm om det ska bli packat och bra?

Är 0-16 att föredra över 8-16 för mitt projekt?
Makadam är bara för syns skull, det påverkar inte bärighet i dom mängder som diskuteras.
 
Stampen Stampen skrev:
Är 0-16 att föredra över 8-16 för mitt projekt?
Ja om du vill kunna packa det och få det 'hårt' behöver du ha med nollfraktion och väljer lämpligen 0-16
Men du kan nog använda det grus du har tillgängligt om du bara lägger 5cm tjockt går det nog att komma fram ändå, makadamen blandar sej småningom med underlaget när du använder ytan.
 
Ok, tack för vettiga svar, ska försöka gräva ut 5 cm jord så att det går in lite mera grus då låter det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.