Hej.

Nu kommer ett litet problem här igen.

Jag har kopplat enligt konstens alla regler. En strömbrytare som har dubbelknapp som styr två olika lampor. Jag kopplade in en sån. Det finns tre kablar, en svart, en brun och en vit. Men, nu till problemet. När vi kopplar en kron så är det konstant ström vippar vi upp ena knappen tänds lampan o då ska den andra vara av men den är också på fast motsatt (den ska ju egentligen vara av men är alltså på)

Huset är från 1970 talet och jag undrar vad som gått fel..
 
Vad satt det för strömbrytare innan & hur var den kopplad?

Bild på hur strömbrytaren är kopplad underlättar.

Vet du vilken tråd som är fas?

Går bägge tändtrådarna till samma lamputtag?

Hur är det kopplat i lamputtaget?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad satt det för strömbrytare innan & hur var den kopplad?

Bild på hur strömbrytaren är kopplad underlättar.

Vet du vilken tråd som är fas?

Går bägge tändtrådarna till samma lamputtag?

Hur är det kopplat i lamputtaget?
Kopplat tidigare svart på fas o två längst ner otydligt vad som stod för de va inget märke men svart var på P i alla fall

I lamputtgen finns det en brun och en blå i ena och den andra är det en vit och en blå

Innan satt det en kron dubbelknapp men hittade ingen 6a på den dock.

Bild kommer senare men här får du lite beskrivning iaf
 
En kronströmbrytaren heter 5, en trappströmbrytare heter 6.
Elektriska kopplingsscheman och passande strömbrytare för trapp-, kron- och dubbeltrappströmbrytare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Detta är den gamla
 
  • En hand håller en gammal svart eluttagsdosa med synliga ledningar och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
En kronströmbrytaren heter 5, en trappströmbrytare heter 6.
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
En kronströmbrytaren heter 5, en trappströmbrytare heter 6.

Så var det kopplat
[bild]
Svara
 
  • Öppen eldosa med osäker koppling och framstickande kablar i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt att du har en bild på hur det var, men hade ju varit trevligt med en bild på nya brytaren.
Misstänker du köpt en dubbel trapp, den har också 2 vippor. Fast den borde ha 2 P.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Fantastiskt att du har en bild på hur det var, men hade ju varit trevligt med en bild på nya brytaren.
Misstänker du köpt en dubbel trapp, den har också 2 vippor. Fast den borde ha 2 P.

Protte
Ja jag har köpt en dubbeltrapp du menaf att jag ska ha en dubbelknapp fast inte för trapp?
 
  • En hand håller en dubbelströmbrytare med synliga anslutningar och fästplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man ska byta ut en befintlig brytare så köper man vanligtvis en motsvarande typ. Alltså en kron om där nu satt en kron.
Kanske är det enklaste att du byter den brytaren du har köpt (Biltema?) till korrekt typ.
Dock kan du få ihop en kronbrytare med en dubbeltrapp (6+6). Kräver lite mer kopplingsarbete och en bit kabel.
 
E etompau skrev:
Om man ska byta ut en befintlig brytare så köper man vanligtvis en motsvarande typ. Alltså en kron om där nu satt en kron.
Kanske är det enklaste att du byter den brytaren du har köpt (Biltema?) till korrekt typ.
Dock kan du få ihop en kronbrytare med en dubbeltrapp (6+6). Kräver lite mer kopplingsarbete och en bit kabel.

Okej. Då får jag köpa en annan helt enkelt. Tänkte ni kunde hjälpa mig ytterligare. Dessa gäller tre trapp . De är kopplade så här.

Jag kopplade in dem precis som de var men samma problem där. Ständigt stföm oavsett vippa
 
  • Elektrisk väggströmbrytare med öppet lock och synliga ledningar samt skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med exponerade gul och svarta kablar och monterad ljusströmbrytare vid en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte dra slutsatsen att trådarna ska anslutas på exakt samma fysiska plats på en ny brytare jämfört med en gammal brytare. Det finns olika konstruktioner och lösningar på hur kablarna ansluts, som du tydligt ser exempel på kronbrytaren i ditt inlägg.

Vad avses med "tre trapp"?
 
E etompau skrev:
Du kan inte dra slutsatsen att trådarna ska anslutas på exakt samma fysiska plats på en ny brytare jämfört med en gammal brytare. Det finns olika konstruktioner och lösningar på hur kablarna ansluts, som du tydligt ser exempel på kronbrytaren i ditt inlägg.

Vad avses med "tre trapp"?
Alltså tre likadana strömbrytare med trapp. Okej fick tips att koppla enligt som det var kopplat i detta forum nämligen
 
Mollie87 Mollie87 skrev:
Ja jag har köpt en dubbeltrapp du menaf att jag ska ha en dubbelknapp fast inte för trapp?
Edit: klippt in ovanstående.

Om du tittar på bilden i inlägg 4 så är det:
Enkeltrapp/enkelbrytare
Kronbrytare (den gamla)
Dubbeltrapp (den nya)
Tvåpolig enkelbrytare
3*enkelbrytare (som kronbrytare men med tre vippor/brytare istället)


Den övre vänstra och bägge nedre åt vänster hör ihop, den övre högra och bägge nedre åt höger hör ihop. Genom att lägga en bygel mellan bägge ”L” så går det att använda den som kronbrytare.
 
Haha Mollie bor i mitt hus! Som jag bor i nu? eeeh.. skämt åsido har exakt samma brytare i mitt hus och kunde klura ut dom andra men fastnade oxå på denna kronbrytare.. har köpt en kron/dubbeltrapp men det framgår inte riktigt från kopplingschemat på förpackningen hur jag gör den till en kron.
Bild på kopplingsschema för elektrisk brytare, med symboler som visar anslutning av ledningar och brytarfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon hjälpa mig?
Så här ser förutsättningarna ut. P= två svarta kablar och sen en brun och en vit (tändtråd?)
En eluttag i vägg med uppmärkta kabelfärger (svart, brun, vit) och handskrivna anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”1 pil in” & ”2 pil in” byglas och ihop med bägge svarta trådarna.
Brun på ena ”1 pil ut” samt vita på ena ”2 pil ut”.
 
  • Gilla
Jonas Kenntoft
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.